Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slokat öra på tacka!  (läst 1049 gånger)

amarantus

• Gäst
Slokat öra på tacka!
« skrivet: 10 mar-08 kl 11:17 »
Såg att på min ena Gutetacka så har det högra örat slokat. Jag kollade örat men inga yttre skador syntes. Tittade in och inget smuts fanns som gick att se.
kanske hon fått en snyting av någon annan när de stångas men vad tror ni jag bör titta lite extra efter om det håller i sig?

Tacksam för tips :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Slokat öra på tacka!
« Svar #1 skrivet: 10 mar-08 kl 13:12 »
Det är bra att du har koll på örat,
om hon fått en smäll på det kan det bli ett blodöra av det. Örat blir hett och blodfyllt.
Kolla också så att tackan ser helt normalt pigg ut, äter går osv.

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 mar-08 kl 13:58 »
Ok Rosa ska kolla detta! Hon är inte svullen nu iallafall min lilla Grynet. Blodöra är det en baktriell infektion?
Får de det av olika orsaker tro? ska googla lite kanske :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 10 mar-08 kl 22:29 »
Vad får dina får för grovfoder?
om de hänger med ena örat så kan de ev vara tecken på listeria... om de tex äter ensilage / hösilage..
andra tecken är tex.
Feber, slöhet, inflammation på hjärnan, går i cirkel, ansiktsförlamning, ligger på en sida, död.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 mar-08 kl 18:38 »
Vad får dina får för grovfoder?
om de hänger med ena örat så kan de ev vara tecken på listeria... om de tex äter ensilage / hösilage..
andra tecken är tex.
Feber, slöhet, inflammation på hjärnan, går i cirkel, ansiktsförlamning, ligger på en sida, död.

;D Tack men så allvarligt var det inte denna gång ;) som tur va...

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser