Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En hemsk och lång natt - frossa?  (läst 1702 gånger)

Falin

• -
En hemsk och lång natt - frossa?
« skrivet: 17 mar-08 kl 08:41 »
Birgit lammade i natt, och det gick alldeles fel.
För att göra en lång historia kort tvingades vi dra ut ett gigantiskt dött lamm med bakåtslaget huvud. Det var omöjligt att rätta, vi försökte länge och på alla tänkbara sätt. Nånstans mitt i ringde jag DV som nekade att komma ut, eftersom "han hade så stora händer". Tack och lov fick vi tag i en annan fårbonde med mycket erfarenhet, och med hans hjälp lyckades vi till sist få ut lammet. Och han har inga frökenhänder precis....

Nu ligger tackan och har darrningar/frossbrytningar, men är annars klar och ganska "med". Hon ser fruktansvärd ut baktill, svullen och hemsk, och jag är rädd att det finns ett lamm till där inne.  :-\ Har ringt till DV igen nu på morron, och det var samma som inatt som svarade. Han tyckte att hon har kalkbrist, varpå jag bad att den andra veterinären som jag vet finns där skulle ringa mig. Så nu väntar jag på det samtalet.

Vad kan frossan komma ifrån? Infektion, smärta? Hon hade nyss 39,1 i temp. Efter lamningen har hon ändrat läge, men jag vet inte om hon stått på egna ben eller kasat dit. Jag får inte upp henne nu. Äter kraftfoder om man bjuder, men vill inte dricka.

hustran

SV: En hemsk och lång natt - frossa?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 09:00 »
Stackars stackars ni alla. Att tackan frossar beror nog både på "upplevelsen" och trötthet. Hon behöver nog värme, gärna invärtes med lite energibalans. Täck och massera försiktigt hela henne. Se till att hon inte ligger för stilla länge, för cirkulationen. Hoppas, hoppas allt går bra......Jag skulle nog försiktigt gå "in" och kolla så att det inte ligger nåt mer där, så länge hon är öppen. Sedan vila, både du och tackan.
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 09:09 av hustran »

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 12:26 »
Det fanns ett lamm till därinne, som jag trodde. Som också ligger fel, och som också har stort huvud som inte går att få ut.  :(
"Nattveterinären" har varit här, och det enda h*n åstadkom var att få mig att gråta. Nu har tackan fått smärtstillande och antibiotika åtminstone.

Jag har lyckats få en snara runt huvudet, men orkar inte dra själv så sambon är på väg hem. Den underbara andra veterinären som egentligen bara har inre tjänst kommer förbi oss på väg hem från jobbet. Nu hoppas jag bara att vi får ut det lammet innan det är försent, och att hon inte är helt förstörd inuti, stackars Birgit.

Nu ska jag sova några timmar, jag är helt förbi av trötthet.

hustran

« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 13:10 »
Hu, vad jag tänker på er. Nu måste det i alla fall finnas plats för att försiktigt lägga lammet rätt, altså inte huvudet först, utan benen. Det bästa är att försiktigt dra ett ben lite före det andra, så inte bogen blir så bred. Lycka till nu. Tackor är fantastiska på att klara sånt här.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 13:27 »
Fy vad trist Falin för er och Birgit.  :( Det där med sådana rejäla fellägen är hemskt. Hoppas ni får ordning på det och att tackan klarar sig. Det är så jobbigt när man inte klarar att lösa det själv. Felläget vi hade ifjol som jag berättat om tidigare kunde/orkade inte jag heller rätta till själv. Så jag fick hjälp av en kobonde som bor lite längre bort. Tackan hade två lamm så det andra kunde jag själv gå in och få ut. Tackan var väldigt medtagen och låg ner en hel dag och natt men, sen kryade hon på sig och reste sig igen. Gissningsvis var hon helt slut precis som din tacka säkert är.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 17 mar-08 kl 13:34 »
Sänder stora styrkekramar, och hoppas att allt går väl för Birgit! Jobbigt värre! Efter de fellägen som jag haft i år (som tur är allihop sådana som jag kunnat fixa själv) så hoppar man nu högt av glädje var gång det kommer ut två framklövar och en liten nos....lättroad  ::)

Tänk att man alltid längtar till lamningen, och så snart den börjat längtar tills den är över? Man får sätta sig och studera de friska fina lammens glädjeskutt en stund, så kommer kraft och lust tillbaka igen.....Men sov en stund först du!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 17 mar-08 kl 13:42 »
Tänk att man alltid längtar till lamningen, och så snart den börjat längtar tills den är över?

Jag bävar inför lamningen. Hoppas på noll fellägen och flasklamm.  :P

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 17 mar-08 kl 17:47 »
de kan gå att få ut lammet baklänges , om du lyckas vända det.... 
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

drakvinga

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-08 kl 09:23 »
Hej tjejen
hur går det? Väntar oroligt på information hur det gick med allt!
Har dom andra lammat? Dom var ju stora som berg redan när vi var där?
Håller tummarna
J.ä...la veterinär  >:(
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 18 mar-08 kl 10:20 »
Tack alla för snälla ord och hjälp, men Birgit fick sluta igår.  :'(
Så orättvist, hon var ett snällt och glatt får som alltid kom galoppandes först när det var mat på gång. Jag var så glad för hennes skull när hon började lamma, för i fjol kastade hon två dödfödda lamm några veckor innan det var dags.

Hittills har vi fått 5 lamm på två tackor, och det är tre kvar som ska lamma, varav två ungtackor. Jag hoppas vid gud att deras lamningar går bra, annars kommer jag att bli ett vrak innan sommaren är här. Idag är jag helt slut, och har ont i hela kroppen. Såna som jag borde egentligen inte ha djur, jag tar så illa vid mig när sånt här händer. Men lammen som har kommit är en tröst, det är härligt att stå och bara titta på dem när de skuttar omkring!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 18 mar-08 kl 10:33 »
Usch vad trist att det gick som det gick Falin.  :(  Det är tur att små lamm är som balsam för själen då. *skickar tröstkramar*

drakvinga

• Småland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-08 kl 11:11 »
Fyyyy... grät en skvätt för henne och för dig
klarar inte heller av sådant utan far förskräckligt illa vid mig.. tycker det är orättvist

Men jag ser det som så, att vi är friska i själen fortfarande som kan känna för våra älsklingar.
Det är ett friskhetstecken.. och jag kommer aldrig sluta med det. Älskar djuren mer än människor
 :'(
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #12 skrivet: 18 mar-08 kl 11:46 »
Tröstkramar från mig också!  :'(  Jag håller tummarna för att resten av lamningarna går väl, så att detta inte blir ditt bestående minne från lamningen i år.....

Också jag tvivlar på mig själv idag, jag fick besked från Analycen att tackan som dog för mig i söndags hade ett lamm kvar i magen  :-\. Det föll mig aldrig in att gå in och känna eftersom de tre första lammen föddes utan problem, hon inte hade värkar och efterbörden - iallfall större delen av den - kom ut.......Men nu har jag dåligt samvete. Så onödigt.

Du gjorde iaf allt du kunde, tänk så!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 19 mar-08 kl 20:54 »
Vad jobbigt för dig att det slutade så illa för Birgit  :(

Ett tips som i och för sig kommer lite sent nu men som kan vara bra till framtiden är att om man har riktigt besvärliga fellägen som ditt med bakslaget huvud eller när de har fötts så att bara huvudet sticker ut. Då finns det en sak som kan underlätta betydligt - lägg ner tackan och lyft sedan upp bakbenen så att hon vilar på skuldrorna. Då rinner lammet "in i tackan" och man får mer plats. Det tar också kraften ur krystvärkarna lite så att man inte blir så motarbetad. Självklart är det lättast att om man är två eller tre när man ska lyfta och rätta till  ;)

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 20 mar-08 kl 12:30 »
Jag tar absolut till mig alla tips för kommande lamningar!
Vi satte henne i vad den snälle fårbondehjälpen kallade "grodläge", och det är nog det du beskriver, Ulla. På så vis fick vi ut det första lammet, plus att hjälpen tryckte på rätt ställe på magen och höll upp svansen lite.
Vi försökte också baklänges, men det var nog för stort för att vända.

svekhult-ia: Det hade nog aldrig fallit mig in heller att det fanns ett lamm till därinne, när hon redan fått tre! Och dessutom efterbörden kommit. Klandra inte dig själv för det! (Fast jag vet att det är svårt att låta bli....)

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser