Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompletteringsmata lamm  (läst 2911 gånger)

purelyplatonic

Kompletteringsmata lamm
« skrivet: 22 mar-08 kl 19:19 »
Jag behöver komplettreingsmata mina 3 bagglamm som föddes inatt. Min tacka LillKajsa har inte tillräckligt med mjölk eller så har de inte riktigt fattat var de ska tutta. Men i alla fall så behöver de lite tillskaott nu. Jag vet att det är lammnäring de ska ha men klockan är förmycket för att åka och köpa det och det är påskafton så man kan ju inte ringa precis vem som helst. Jag har försökt ringa den person jag vet har men de är på påskmiddag någon annanstans förmodligen.
Jag har försökt att lamma ur så mycklet jag kan och orkar (det går inte riktigt super) och jag tycker inte riktigt att de får så mycket som de behöver.
Nu till min fråga, kan jag komplettera med lite vanlig mjölk och kanske hälla i lite grädde för att få den fetare tills jag får tag i lammnäring imorgon? Eller finns det något bättre att komplettera med?
Hur mycket är det nyföda ska ha? Är det 0,3 l per tillfälle (4-6 ggr/dag) eller har jag fattat fel?

Jätte tacksam för snabba svar

signe

SV: Kompletteringsmata lamm
« Svar #1 skrivet: 22 mar-08 kl 19:37 »
Jag tycker du ska avvakta lite innan du börjar med annan mat. Verkar de pigga eller är de svaga? Det är bäst om de bara kan få fårmjölk första dagarna, sedan kan du börja med tillägg om det verkar som det inte räcker. Enklast är väl i så fall att bara ge den som verkar klenast. Jag har använt mjölk+grädde+en skvätt fil när jag inte haft lammnäring och det har gått bra.

hustran

« Svar #2 skrivet: 22 mar-08 kl 20:04 »
Det kanske är för tidigt med lammen i fråga, men vi "vispade" i en äggula i lamnäringen för att få en ngt. "fetare" lamnäring. Kanske var tokigt men det kändes bra för våra lamm. Senare klämde vi i med hela ägg, hade vi fel?  De överlevde i alla fall.........? ???

purelyplatonic

« Svar #3 skrivet: 22 mar-08 kl 20:11 »
JAg var precis ute hos dem. De är pigga, tillskillnad mot hur de var mitt på dagen innan jag började mata dem. Det är väldigt mycket bäande och de kommer och bonkar med mig när jag försöker mjölka ur tackan. Hon hade inte alls mycket mjölk att mjölka ur. Så de kanske har tuttat på henne men det känns inte som att de får tillräckligt.
Kan jag öka mjölkproduktionen på tackan på något vis? Jag gav henne lite extra tackfår nu så att hon får mer näring och energi. Finns det något annat sätt?
Ska jag låta dem vara och avvakta tills imorgon eller vad tycker ni?¨
Jag har ju ingen lammnäring att ge dem utan då blir det att blanda det som Signe skrev, mjölk+grädde+filmjölk.
Det lilla jag mjölkade ur (ca 30 ml från denna tacka och 30 ml från en annan tacka) sög de i sig utan att blunda så hungriga verkar de vara men jag tycker de är rätt pigga.

hustran

« Svar #4 skrivet: 22 mar-08 kl 21:02 »
Man blir alltid "vimsig" och desperat när nåt händer. Men ta det lugnt, blunda ofta. Våra djur klarar det mesta. Lycka till. ;)

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 22 mar-08 kl 21:13 »
Tack för att du sa så. Det är väl så vi känner at vi inte ska störa allt för mycket, speciellt nu när de är pigga. Men man blir ju så orolig när man är nybörjare. Det är ju inte speciellt kul att ta hand om död lamm, vi har ju redan fått 2 st.
Men jag gör nog så att jag låter de vara ifred nu avvaktar tills imorgon bitti. Är de pigga då så kanske jag inte behöver bry mig så mycket.

Jätte tack för alla svar. Glad påsk igen!

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 mar-08 kl 04:38 »
ta't lugnt!  :)
om lammen är uppe o går så är dom ok!
det är inte många droppa mjölk i tackorna när dom börjar dia så ingen oro! det ökar med hur mycket dom dias.
Om du ger för mycket tillskott så kan du riskera att tackan inte får den mjölkproduktion hon ska få och då sitter du där med flaskmatning av hela högen :)

sitt och avakta o smygtitta på hur ofta dom är hos sin mamma och att dom går dit!
om dom är uppe och går så är dom ok! :)

lärde mej av min första lammnings säsong at alltid ha lamm mjölkspulver och napp som passar til vanliga läskflaskor hemma på lut för om det skulle gå snett.

har ta i trä bara haft et lamm som jag måste flaskmata för hans mamma dog.
jag vill inte ha ett flask lamm igen!
han gjorde allt han kunde för at vara med mej och tog sej genom staket och jagade min bil när jag åkte till jobbet.
när jag avande honom med att öka till mera vatten i flaskan än mjölkpulver så skrek han på mej och tog sej in i trädgården och jag fick öka ljudet på tv'n för at inte helt enkelt gå under :) oj oj oj  :)
det var många resor värre än at ha kolik bebis!  :)

purelyplatonic

« Svar #7 skrivet: 23 mar-08 kl 09:32 »
 :D :D :D
En sån vill jag absolut inte ha.

Tack för råden. Jag gick och la mig sen och sov jäte gott. Gick ut nu på morgonen vid 8 och de verkade fortfarande pigga och bäandet hade lagt sig lite (man var nästan tvungen att ha hörselskydd på sig förrut  ;D) Så jag matade dem inte men jag såg att de var på tackan och tutade. En av lammen hade bajsat, han har faktiskt tuttat hela tiden så han matade jag inteigår. Så jag tror nog att det löser sig. Jag ska ha koll på dem och tycker jag att de blir slöa och inte försöker tutta idag så åker jag och hämtar lammnäring från min kompis. Men om de sköter sig så låter jag dem vara.

Tack än en gång för hjälpen och de lugna orden, man behöver höra dem ibland.

purelyplatonic

« Svar #8 skrivet: 23 mar-08 kl 11:12 »
Jag tänkte att ni kanske ville se en bild på Kasper, Jesper och Jonatan  :D

Forsteby

« Svar #9 skrivet: 24 mar-08 kl 12:00 »
Du säger att tackan har lite mjölk, den mjölk du får ut när du handmjölkar är enbart den som finns i juvercisternen och det är inte mkt.
När lammen diar och tackan får ordentligt nedsläppningsreflex så rinner mjölken till.
Hade en tacka i fjol som jag mjölkade ur i nappflaska och gav hennes svaga tvillingar men så fort de var på benen och på allerten så visade jag dem till juvret och efter ca 2 dagars hjälpande så klarade de sig själva! Det viktigaste är att de fått i sig den första råmjölken och i tid så brukar det lösa sig!
Lycka till!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

61 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser