Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodöra på Linderödskulting..  (läst 2042 gånger)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
Blodöra på Linderödskulting..
« skrivet: 21 mar-08 kl 13:54 »
Vår ena kulting hade ett jättesvullet öra i morse..
Vi öppnade upp lite med skalpell och pressade ur allt blod..sköljde med en spruta desivon..
Något annat förslag på vad man kan göra ???
Det är lite svullet igen nu men inte alls som innan vi öppnade..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Blodöra på Linderödskulting..
« Svar #1 skrivet: 21 mar-08 kl 14:57 »
Det allra bästa är att inte ta hål på ett blodöra eftersom man får en hög infektionsrisk då.

Nu får ni hålla koll så det inte blir infektion.
Mer kan man inte göra, börjar djuret bli irriterat och ruska på huvudet så örat slänger får man bandagera det mot huvudet så att örat inte slänger omkring.

Gär grisen med andra grisar tar dom väla v bandaget så då får man ha nasse i ensambox tills örat slutat att blodfyllas och vara varmt. Tar ca 2 veckor.

Och sen har nasse ett mer eller mindre skrynkligt öra..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 16:32 »
När jag jobbade som svinskötare var jag med om en stor sugga som fick ett blodöra.
Jag tömde örat i två dagar med hjälp av en grov kanyl och lät det sen läka.
Gick jättebra. Ingen infektion.

Men som med alla blodöron så "skrupnar" de i hop lite efter att kroppen har absorderat överflödig vätska och blir sk "blomkålsöron"

Min gamla hund råkade ut för samma sak.
Hon såg lite lustig ut med ett rättuppstående öra och ett "russin"  ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 21 mar-08 kl 17:37 »
Tack för svaren Rosa och Gris-Eva  :)

Jag ska hålla koll på honom.. lite svullet nu men mycket bättre..

Det är inte hela världen om han får blomkålsöra..han ska ju faktiskt bli slaktgris när han blir tillräckligt stor..

Men jag är ju lika rädd om honom för det och vill inte att han ska ha ont.. trodde att det gjorde ont när örat var så svullet och ville lätta på trycket lite med att öppna.. Vi la bara ett litet snitt längst ner i blåsan och sprutade som sagt in desivon i hålet och gjorde rent..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser