Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mastit  (läst 815 gånger)

maunen

• Skåne
Mastit
« skrivet: 30 mar-08 kl 00:46 »
Hej!
Hade en tacka som dog av mastit i veckan, trots att vi såg det tidigt, innan mjölken blev missfärgad och vet gav henne pennicilin bla. hon dog dagen efter och då hade läget förvärrats drastiskt på 20 timmar efter vet-besöket ( ??????) och hon lämnade 3st 6-veckors lamm efter sig, de klarar sig bra, minstingen får lite extra lammnäring. Nu undrar jag om man kan avla på sådana lamm? Det var min bästa tacka  :'( . Hennes egenskaper skulle jag vilja föra vidare. Det var stafylokocker och bara andra lamningen.

Henning

SV: Mastit
« Svar #1 skrivet: 30 mar-08 kl 08:19 »
Det finns helt klart en ärftlig ingridiens i mastitresisistens. Den är dock svår att bena ut på enstaka djur. Det är inte säkert att de andra tackorna i din flock är bättre eller sämre än den som dog. För att det ska bli manifest sjukdom är det många faktorer som samverkar. Tre lamm kan vara en stor påfrestning på juvret. En mängd andra miljöfaktorer spelar också in.

Ibland ser man ett släktskapsmönster när det gäller mastiter. Mor fick masit, mormor likaså, systern också osv.

Det bästa råd jag kan ge är att du noga för anteckningar om mastiter och andra utslagsorsaker och avlar efter det släktskapsmönster du ev ser. Förhasta dig inte genom att avstå från att lägga på lovande lamm för att deras mor har drabbats av en enstaka uppdykande sjukdom eller andra tråkigheter.
« Senast ändrad: 30 mar-08 kl 10:37 av Henning »

agge

« Svar #2 skrivet: 30 mar-08 kl 09:59 »
Har  fått lära mig på en kurs att man kan spara lamm efter mastittackor.

Vi har sparat tacklamm efter mastit tackor och de har inte visat några tendenser till att ha ärvt detta.
Det kan ju som henning skriver bero på så många orsaker.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 30 mar-08 kl 10:43 »
jag hadde nog sparat lammen... 

de visar sig om dom får mastit , plocka bort dom då ist .

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Dela detta:

* Inloggade just nu

79 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser