Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockerfritt bröd  (läst 3565 gånger)

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
Sockerfritt bröd
« skrivet: 15 dec-10 kl 10:05 »
Hej! Jag efterlyser bra och goda recept på bröd, kakor och någon godbit som diabetiker kan äta ;D
Veronica_57
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

JOW

• Värmland
SV: Sockerfritt bröd
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 11:18 »
Eftersom allt mjöl bryts ned till glukos (socker) i vår matsmältning så gäller det att finna "bröd" utan mjöl.

Kolla in den här sidan
http://www.lifezone.se/se/recept/oopsies-manga-varianter-442147

lilla e

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 apr-14 kl 12:07 »
Jag kan inte själv följa recept (eller skriva) men jag gör ibland en äppelkaka utan mjöl och några matskedar honung istället för socker. Jag provade utan honung men det behövs lite sötma för att få fram smaken.

4-5 ägg dela gula och vita, vispa vitorna till hårt skum.
dela ett par äpplen i små bitar.
 Smält eller rör så det blir mjukt ca 100 g smör, blanda med ca 3 dl kokkos eller mandelmjöl och någon matsked honung (kanske 0,5 dl), skal och saft från en halv citron och ev. någon bittermandel.

Blanda allt och häll i smord form grädda i 200 grader, tills det fått färg.

seni

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-14 kl 19:45 »
Sockret i brödet är i första hand för att jästen ska jäsa bättre och du kan antingen ta bort sockret helt eller ersätta allt socker med honung i de recept som finns - det ta bara lite längre tid med själva jäsningen. Jag ta en tesked honung till min bröddeg, använder bara rågmjöl, dinkelmjöl, rågkross och sen en hel del med linfrön, solrosfrön och pumpafrön. Min Mamma var diabetiker och har alltid ätit fullkornsbröd utan att få problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser