Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  in och utgångsfråga  (läst 1590 gånger)

yvonn

in och utgångsfråga
« skrivet: 12 maj-08 kl 07:32 »
Vi har precis byggt klart det tillfälliga hönshuset och har strax fått upp nätet till hönsgården. det blir så fint, Men vi har inte haft möjlighet att ha hönshus och hönsgård alldeles intill varandra. Efter som jag bara har tänkt att ha ca max 3-5höns och en tupp tills det riktiga bygget är klart har jag tänkt att det skall fungera? Att varje morgon och kväll locka med mig dom in och ut? (10-15 meter mellan hönsgård och hönshus)
Om det fungerar kommer dom att få gå en del lösa också i trädgården. men mitt grönsaksland är inte innätat så dom får inte hitta dit  ;)

tips på supergott hönsgodis önskas som lockbete!

Krågedal

• Östergötland
SV: in och utgångsfråga
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 08:15 »
Det bästa är nog att prova sig fram....Jag har nyligen blivit med höns och jag testar vad de tycker om, en eftermiddag när jag tänkte sitta i hönsgården en stund hade jag med en klase vindruvor men de fick jag ej äta upp själv de bråkade om dem...majs är en annan favorit bröd är gott lite fröer även deras mat i en liten burk så det låter om när man skakar den är intressant, om du gräver upp en grästuva med mask kan vara spännande....de kommer att lära sig fort .....när jag kommer o går så kommer de o möter mig och är nyfikna vad har jag med mig....Lycka till!!!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 08:32 »
Russin hade nog varit det lättaste att locka mina med om jag behövde locka iväg dem någonstans.

Sen kan det ju tänka sig att dina hönor efter ett tag fattar att du försöker lura in dem i hönsgården och att de smiter ut i trädgården trots godis, beroende på hur mycket den lockar dem...

Och troligen hittar de rätt fort till trädgårdslandet om de går fria i trädgården... höns verkar gilla undersökande (och gärna grävande) journalistik...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

yvonn

« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 21:02 »
jo det är ju det jag tänker att dom fattar att dom kommer bli instängda och rymmer illa kvickt. men om dom alltid får något super gott spännande när dom kommer ut i hagen/ in i ladugården så kanske...
annars har jag börjat fundera på en buranordning på skottkärran...  :P

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 22:55 »
Se upp så att du inte får som mig en höna i häcken. ;D
Favorit stängsel och fösare är kompostgaler helt suveränt. ;)

yvonn

« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 22:30 »
aha! det kan ju vara något! finns ju redan hemma!
men kanske dom blir rädda av att fösas med det?

ivigtut

« Svar #6 skrivet: 13 maj-08 kl 22:34 »
rädda nej, förnärmade ja!
De biligaste kompost galren som jag har hittat fins på jula.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 15 maj-08 kl 14:56 »
Ska du ha så få höns kan du väl ta en eller två under varje arm och gå? Är de inte redan tama och lyftvana så lär de väl bli det.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 15 maj-08 kl 16:36 »
Driva höns som man driver kor är närapå ogörligt; det ligger nåt i uttrycket "som yra höns", är mycket svårt även med lockbete. Så gör som vingklippt föreslår och bär dom 2 och 2!
Och stängsla in landet, vad du gör...lästips: Kackel i grönsakslandet av Sven Nordqvist 8) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ivigtut

« Svar #9 skrivet: 15 maj-08 kl 16:49 »
kompost galer koridår som man föser dom fram genom.

Att bära dem två och två är nog det biligaste alternativet och säckraste

Dela detta:

* Inloggade just nu

80 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser