Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite odling på fönsterbrädan  (läst 2344 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
Lite odling på fönsterbrädan
« skrivet: 02 apr-08 kl 13:08 »
Eftersom jag just nu bor i stan så tänkte jag försöka mig på lite odling hemmavid i alla fall. Förra året hade jag chilifrukter, basilika, dill och persilja.

Tyvärr fick jag ohyra på de flesta av chiliplantorna, men det blev en del färdiga frukter. Basilikan gick bäst, dillen gick sämst (den bara dog, jag vet faktiskt inte varför).

Nu undrar jag om folk har några extra bra tips och knep om att odla i en liten "fönsterträdgård". =)

...
Edit: Tusan, kanske borde ha satt det här under "fröodling"?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Lite odling på fönsterbrädan
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 19:36 »
Smultron. Blir inte så mycket, men oj vad gott! Perfekt i en ampel.
Gräslök. Klipp ner ibland och ha på knäckebröd. Går inte att ha för mycket. Finns med vitlökssmak...
Smörgåskrasse. På en annan käckebrödsmacka.
Citronmeliss. Blir lätt en fin liten buske. Stor kruka! Får inte torka ut. Perfekt att toppa och mixa till en frisk citron-sockerkaka. Eller fräscht citronvatten. Går att frysa in i isbitar för instant citronvatten.
Dill och persilja, men det hade du redan.
Och groddar, naturligtvis.
Finns massor med kryddor du kan odla också. Eller köp bara färdiga kryddväxter i mataffären och plantera om. Brukar gå kanonbra. Kanske dela till några kompisar. Perfekt present med en kruka med tre-fyra olika kryddor i.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 21:19 »
Krasse har jag skaffat... och att jag inte tänkte på gräslök själv! Ett måste till såväl sillen som gäddan! =)

Nu har jag blivit lovad tomatfrön. Det skall bli skoj att försöka odla, och jag har köpt ett sådant där litet miniväxthus på IKEA för uppdrivningen... (och för att det är väldigt fint!)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 03 apr-08 kl 06:12 »
Du är nog redan en aning sent ute när det gäller att så tomater. Men om du känner någon som har tomater så kan du säkert får tjuvskott av henom. Då vinner du någon månad. Sätt i en liten kruka med plastpåse över, som en stickling, tills den rotat sig. Jag brukar ha ett par spannar med cocktailtomater, uppspaljerat, som jag har på verandan. Och sätter ut i solen när det är läge för det. Blir inte mycket tomater, men massor med smakupplevelse.

Jag driver gärna mina frön och sticklingar i ett gammalt akvarie. Ute på verandan där det är ljust, men även med kärnkraftdrivna( :-[) lysrör. Skyddat, ljust, fuktigt och lagom varmt automatiskt.

A.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-08 kl 09:42 »
Jag tror inte det är någon fara med att så tomaterna så här sent heller. Nog går det fortare om du kan få tag i några skott. Jag brukar driva upp en hel massa plantor till försäljning. Jag tar emot beställningar i februari då jag har hur många sorter som helst och då är det bra att veta i förväg vad folk vill ha. De sorter som inte kom upp riktigt dem har jag sått en gång till förra veckan och nu kan de redan planteras i större krukor. Så här års går det fort. Jag bär mina plantor ut i växthuset varje dag och in på kvällen, då blir det full fart på dem.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 apr-08 kl 22:44 »
Jag är en modig nybörjar fönsterbrädsodlare!
Jag har sått chili, johannesbröd, stevia, anis, rädisor, tomater och krasse!
Antingen så blir det nå´t eller så inte.
Vi får se hur det går  :D
Någon som har tips?

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser