Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hasselträd  (läst 3280 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
hasselträd
« skrivet: 18 apr-08 kl 18:44 »
hej på er,

jag letar efter hasselträd eller sticklingar.. är det någod där ute som kan och vill sälja lite plantor vore jag skitglad.... jag bor i västerbotten zon 5.. tror ni de växer här uppe?  eventuellt behöver jag 15 st men allt är bra... jag betalar i förskott....

mvh

Jonathan
vännäsby
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Filip Skräplund

SV: hasselträd
« Svar #1 skrivet: 18 apr-08 kl 19:05 »
Tveksamt om det funkar däruppe men kanske kan du få nytta av klimatförändringen...
Svenska Skogsplantor har filialer lite varstans, där kan man beställa det mesta, bl a hassel.

Citera
Hassel är en värmekrävande sydlig växt och finns i större bestånd endast upp till Bergslagen. Enstaka förekomster finns dock ända upp till Örnsköldsvik.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/coryl/coryave.html
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 18 apr-08 kl 19:20 »
tack för svaren.. har letat häromkring men det verkar vara ett ovanligt växt... nötter äe inte viktigast utan insynskydd

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 18 apr-08 kl 19:29 »
Hassel växer nog tålamodsprövande sakta däruppe.
Kanske sibirisk ärtbuske kan vara nåt?
Inte den roligaste av buskar men den är mycket tålig, både vad gäller klimat och jordmån.
Används oftast i klippta häckar men som friväxande är den inte så olik hassel, men mer upprättväxande.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nygårds

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 apr-08 kl 22:28 »
Vid Balberget växer hassel det är ju nära till  Bjurholm. Ett sydväxtberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser