Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpple-päron-form?  (läst 926 gånger)

Falin

• -
Äpple-päron-form?
« skrivet: 16 apr-08 kl 11:14 »
Igår när jag stod och tittade på den sista tackan som ska lamma var det plötsligt en sak som slog mig. I fjol hade jag veterinären ute vid ett tillfälle, och då nämnde hon att det fanns en sjukdom, eller om det var ett tillstånd, som kallades äpple-päron form. Det hette naturligtvis inte så, men kunde ses på både kor och får. Om man står bakom djuret ser magen på ena sidan ut som ett äpple och på andra ett päron.

Vad är det för sjukdom/tillstånd, och vad  heter det egentligen?

hustran

SV: Äpple-päron-form?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 12:13 »
Ingen aning om det inte kan vara trumsjuka. Då blåses ju den ena sidan (tror jag) upp.

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Äpple-päron-form?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 13:37 »
är de inte brock ... vommen kan släppa o falla ner...
förekommer ibland på äldre tackor..sóm ofta får många lamm.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser