Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mörker och ljus  (läst 1508 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Mörker och ljus
« skrivet: 18 apr-08 kl 09:03 »
Så här års är det ju inget problem med mörkret. Men hur gör ni i november-januari? Jag tänkte ha timerlampa som går på kl 0500 och slocknar några timmar senare och sen får skymningen göra sitt. Men då när man kommer hem från jobbet är det ju helsvart. Om jag då tänder taklampan för att fodra, städa etc, hoppar dom  ner då och inte kommer upp sen eller hur gör man med det? Läste att några använder ficklampa men det verkar bökigt... Eller åker man på att göra all skötsel på morgonen?
Hur gör ni?

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
SV: Mörker och ljus
« Svar #1 skrivet: 18 apr-08 kl 09:31 »
Hejsan.

Jag gör all min skötsel på morgonen eller dagen då det är ljust.
På kvällarna går jag bara in och räknar dom.
Dom sover så gott så då vill jag inte böka och stöka.

Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 18 apr-08 kl 12:51 »
Blått ljus! Hönsen ser inte den färgen så det kan användas om man själv vill se något utan att hönsen vaknar!

Simon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 apr-08 kl 13:53 »
Hej

Är det inte bättre att tända ljuset när det mörknar istället?  Tänder du ljuset klockan 05.00 så får de ingen gryning.... tänder du senare på dagen så får de ingen skymning...så egentligen är det väl bara att välja hur man vill ha det! hönorna bryr sig inte så mycket...
  Höns är vanedjur så de lär sig fort när det är dags att sitta på pinnen, bara tiderna är samma. Visst blått ljus fungerar säkert men känns lite överkurs ...desutom så vaknar ju hönsen av att du rör dig hos dem. Du vaknar väl av väckarklockan även om det är mörkt?!  ;)

mvh Simon

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-08 kl 03:02 »
Har läst någonstans att hönsen behöver gradvis skymning så att de skall kunna finna sina nattplatser i lugn och ro.

Så det verkar klokare att ge tilläggsljus på morgonen?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Stavern

• Norge
« Svar #5 skrivet: 26 apr-08 kl 17:43 »
Har läst någonstans att hönsen behöver gradvis skymning så att de skall kunna finna sina nattplatser i lugn och ro.

Så det verkar klokare att ge tilläggsljus på morgonen?

Har läst det också att höns måste få tid till o hitta nattpinnen...så om jag skulle ha tilläggsljus til mina höns skulle jag nog valt o ha det på morgonen =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Stavern

• Norge
« Svar #6 skrivet: 26 apr-08 kl 17:45 »
...men jag tror nog at jag skulle låta mina höns få en välförtjänad vintersemester...så håller dom längre ;))...alltså inget tilläggsljus ;)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

bea

« Svar #7 skrivet: 26 apr-08 kl 22:42 »
Jag ljussätter inte heller mina hönor dom vilar.
Men det e ju klart att det blir bökigt med sköttsel för den som arbetar alla ljusa timmar.
Men då låter ju blått ljus som en bra ide.

Bea

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-08 kl 12:44 »
Mina höns får vintervila men jag har läst (igen!) att de behöver minst 6 timmars ljus för att hinna få i sig den mat som de behöver...

Det kanske inte gäller de gamla lantraserna och i så fall skulle jag kunna sluta med tilläggsljus, men det verkar rimligt att de skall få tillräckligt med tid att sköta livsuppehåll?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

81 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser