Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammets öga är vitaktigt!  (läst 3895 gånger)

ticken

• -
Lammets öga är vitaktigt!
« skrivet: 13 apr-08 kl 22:15 »
Ett lamm som föddes i fredags har ett öga som är vitt. Jag tror inte att vi missat det tidigare utan att det blivit vitt idag. Frågan är varför? Har det blivit blind på det ögat? Eller är det sjukdom? Det står i lamningsbox med tackan men verkar i övrigt pigg och kry.

hustran

SV: Lammets öga är vitaktigt!
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 22:32 »
Ja, visst låter det konstigt. Försök med ögonsalva (kloromysetin) det kan vara en tillfällig skada bara. Får och lamm är fantastiska på att läka .   :)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 07:33 »
Du har inte sett något liknande på tackan? Om ögat dessutom ser "svullet" ut, själva glaskroppen alltså, så kan det vara listeria.

För några år sedan hade jag listeria som "bara" satte sig på tackornas ögon, och enl uppgift smittar det till lammen. Vi fick salva av vet.

Då slutade vi att ta ensilage själva........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

klorofyll

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 08:22 »
Ett av våra lamm hade lite så som du beskriver. Det började med att ögat rann och han var
irriterad. Då fick vi salva av vet. Men sen utvecklade det sej och han fick en vit fläck som bara växte. Man såg också en liten skada på hornhinnan. Men ingen svullnad.
Då fick vi dundersalvan som gjorde att det gick tillbaka. Nu nästan helt ok.
Vet sa det kan bli skador/smitta i förlossningen eller en skada på hornhinnan av höstrå eller nåt, antingen kom det inifrån eller utifrån...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Entropion ?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 09:27 »
Börja alltid med att kontrollera så att det inte är ett entropion lamm.

Titta noga så att det undre ögonlocket inte är inåtrullat mot ögat
dvs nedre ögonfransarna är invikta mot ögat.

För är dom det kommer det att rinna ur det ögat och sedan blir ögat "vitt" och lammungen blind på det ögat.

(klicka på bilden så blir den större)

/Rosa
« Senast ändrad: 14 apr-08 kl 09:30 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

klorofyll

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-08 kl 11:30 »
Intressant. Vad kan man göra då?
Vill bara säga att viss "inrullning" va det på min lille med, men det
var p ga svullnad i det irriterade undre ögonlocket, men inte på
när så mycket som på bilden. Den vita fläcken var mer centrerad till det
irriterade stället. På bilden ser det mer diffust ut.

ticken

• -
« Svar #6 skrivet: 14 apr-08 kl 18:23 »
Hej igen!
Ögat ser sämre ut idag, det har blivit varigt nu också. Ska kolla om ögonfransarna går inåt Rosa nu när jag går ut för kvällsfodring.l

ticken

• -
« Svar #7 skrivet: 14 apr-08 kl 19:53 »
Var ute och kollade på honom igen. Såg inte att ögonfransarna var inåtböjda. Ögat är vitaktigt utåt sidorna men i mitten av ögat börjar det nu bli brunt och gropigt. Antar att ögat är kört. Måste man ändå kalla på veterinär och häva inflammationen eller hur ska man göra?

hustran

« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 08:13 »
Självklart. Det kan inte kännas skönt.

ticken

• -
« Svar #9 skrivet: 17 apr-08 kl 13:12 »
Nu var veterinären här i förrgår och gav oss antibiotika. Men han ser inget på ögat och jag tvivlar på att han får behålla det. Frågan är ur djurskyddssynpunkt hur man avgör om han ska leva vidare.  Är det någon här som haft lamm som skadat ögat så här illa och behållit lammet. Jag hoppas naturligtvis att han ska bli bra även om han blir blind men samtidigt får man väl vara realist.

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 17 apr-08 kl 13:17 »
Många djur förlorar synen på ett öga, och klarar sig utmärkt, så varför skulle inte ett lamm klara sig med syn på ett öga? Det viktiga är ju att häva infektionen så han slipper ha ont!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 17 apr-08 kl 15:27 »
  :)  Jo då, Den klarar sig bra med ett öga.
« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 15:36 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Henning

« Svar #12 skrivet: 17 apr-08 kl 17:39 »
Nu var veterinären här i förrgår och gav oss antibiotika. Men han ser inget på ögat och jag tvivlar på att han får behålla det. Frågan är ur djurskyddssynpunkt hur man avgör om han ska leva vidare.  Är det någon här som haft lamm som skadat ögat så här illa och behållit lammet. Jag hoppas naturligtvis att han ska bli bra även om han blir blind men samtidigt får man väl vara realist.

Läs i tidigare trådar om ögoninfektioner. Det kan se mycket fult ut och ändå läka ut. Bra att du fick AB av din vet. Under avläkningen skiftar ögat ofta i rött pga att blodkärl växer in. Jag har haft flera lamm under åren med fula ögoninfektioner och de blir nästan alltid helt återställda. I värsta fall kan de bli en kvarstående grumling i en del av hornhinnan.

Ge inte upp. Berätta hur det går.

ticken

• -
« Svar #13 skrivet: 17 apr-08 kl 22:09 »
Hej igen!
Jo, jag förstår att ett djur klarar sig med synen på ett öga men min fundering var vad som händer med ögat. Om det blir kvar ett öga eller om det skrumpnar ihop och hur djurvänligt det i så fall var att behålla lammet var min fundering. Men nu när jag läst Henning svar så kanske jag kan bli lite lugnare. Ögat har nämligen blivit väldigt rött och jag trodde att det berodde på att det blev sämre och inte bättre. Vilken tur att man frågar er därute innan man fattar sina beslut.... Håll tummarna för vår enögding!

Dela detta:

* Inloggade just nu

38 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser