Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  boende  (läst 1503 gånger)

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
boende
« skrivet: 30 mar-08 kl 11:05 »
hej
jag bor i skåne och det milda klimatet gör att jag tycker att det funkar bra utan tillskotsvärme hos hönsen.
nu funderar min mamma i norra dalarna på att skaffa höns, i den delen av landet sjunker ju kvicksilvret långt ner under vintern.
måste man ha värme i hönshuset här
spelar det någon roll vilken ras man väljer, tänkte på hedemora som vad jag läst är tåliga i detta klimat,
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

finkmormor

SV: boende
« Svar #1 skrivet: 05 apr-08 kl 10:50 »
Jag bor i medelpad där kan det bli 20-25 grader på vintern och jag har alltid ca 5-8 grader inne hos mina höns och dom tycks gilla den temp för dom ligger i spånet och jäser fast det är svinkallt ute, har en fläkt som startar när tempen går ner under 5 grader man får ta ut fläkten ganska ofta och blåsa rent men jag tycker att det fungerar  bra för man kan hålla jämn värme åt dom.

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-08 kl 13:40 »
Jag tycker man bör ha isolerat hönshus där. Det blir lättare att hålla någorlunda jämn temperatur. Om man har minusgrader blir det jobbigare för ägaren för då måste man springa ut med vatten hela tiden när  vattnet fryster. Därför tycker jag det är bra med i alla fall en värmelampa över vattnet.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 06 apr-08 kl 20:24 »
Vi har oisolerat hönshus (ena sidan vetter i och för sig in mot en annan del av hönshuset och kan ge litet värme).

För att vattnet inte ska frysa vintertid har jag en värmeplatta som jag sätter vattnet på. Jag har den på timer och det fungerar bra.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-08 kl 21:18 »
Jag ser det så här:

Undra hur dom klarade sig förr då vintern var riktigt bitig och kall???

Burrrr!!!!!!!

Oisolerade ladugårdar ingen värme att tillgå men ändå klarade sig djuren galant ;)

Maria

Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 11:30 »
Hmmm, ja allt var inte bättre förr ::)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 11:37 »
Det går ju jättebra att ha en värmelampa att de ska kunna gå under och värmeplatta för vattnet om man vill slippa springa.
Ska jag bygga nytt hönshus skulle jag inte välja att isolera utan välja ovanstående. jag är mer rädd för drag och att det ska bli för varmt under vintern så hönsen inte sätter underdun som extrajacka. för täta hönshus ger fuktiga hus vilket inte är bra.

Stavern

• Norge
« Svar #7 skrivet: 26 apr-08 kl 17:52 »
Jag ser det så här:

Undra hur dom klarade sig förr då vintern var riktigt bitig och kall???

Burrrr!!!!!!!

Oisolerade ladugårdar ingen värme att tillgå men ändå klarade sig djuren galant ;)

Maria

Hmmm...kanskje derfor Lantraserna är mer härdiga o tåler mer kyla än vissa andra raser, t ex Hedemora med sina underdun??
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser