Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tung andning och hosta.  (läst 2381 gånger)

Helena S

Tung andning och hosta.
« skrivet: 04 maj-08 kl 20:24 »
Hej !

Vår bagge ( gute ) 4 år gammal har andats tungt av och till i ett par dagar. Han liksom flåsar och andas väldigt kort. Vi  har sett det ibland och nästa gång vi har kollat så har han varit som vanligt. Nu i kväll så hade han hosta.

Han är avmaskad för några veckor sedan och i övrigt i fin form. Äter, idisslar och så vidare. Vad kan det vara för fel ?

/ Helena.

Birgit

SV: Tung andning och hosta.
« Svar #1 skrivet: 05 maj-08 kl 07:13 »
Låter som några lungproblem. Har han stått inne? Jag upplever att mina gutar är känsligare för damm och fukt än de andra raserna jag har/haft.
Min första gutebagge var toppenpigg tills vi ställde in honom under första vintern. Trots att lagården är välventilerad med fläktar och ofta öppen dörr, så började han hosta efter någon vecka. Det lät riktigt hemskt. Precis som du beskriver så låter de riktigt sjuka när de håller på, men fullt normala därimellan. Vet. kollade honom, vi har tagit träckprover flera gånger och bett dem speciellt kolla lugnmask, men inget hittat. Nu går alla gutarna ute året om, med möjlighet till inomhusvistelse, det fungerar toppenbra.
Mitt intryck är att gutar är känsligare än många andra raser för olika retning ???

Helena S

« Svar #2 skrivet: 05 maj-08 kl 09:07 »
Hej !

Nej, han har inte stått inne. Han har precis som du beskriver gått ute med möjlighet att gå in i stallet. Så har de haft det jämt så inget har förändrats i deras förhållanden. Kan det vara att han är varm funderar jag på, det har ju varit lite varmare i helgen och de är inte klippta än. Jag brukar göra det i början av juni, men jag kanske får göra det lite tidigare i år. Fast han kan ju inte få hosta av att han är varm ???

Idag har han varit som vanligt hittills så det kanske var något tillfälligt bara. Hoppas verkligen det, det är så jobbigt när de inte mår bra!

/ Helena.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-08 kl 09:24 »
Kan han ha fått avmsakningsmedlet i fel strupe?  Det kan då leda till lunginflammation...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 14 maj-08 kl 20:34 »
Lunginflammation. Antibiotika eller döden. Kan trilla död ner när som helst om man vill måla fan på väggen.

Kan fått upp våmbakterier i luftrören, har inget med utegång att göra, kan ske installat. Ren jävla otur.

Veterinär (iaf per telefon för att höra vad hon/han säger) eller bultpistol.

Har han problem med andning efter fysisk ansträngning (ex utfodring eller att ni lockat på honom)? Med lunginflammation fylls väl lungorna med vätska, och kapaciteten minskar.

Eller så vet jag inte. Kanske finns någon här som vet bättre? Henning?
« Senast ändrad: 14 maj-08 kl 20:36 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

texelmatte

« Svar #5 skrivet: 14 maj-08 kl 22:32 »
Hur går det med baggen? Hur mår han? Feber?

Henning

« Svar #6 skrivet: 15 maj-08 kl 05:32 »
En vanlig orsak till hosta på spec gutar och gotlandsfår är infektion med Mykoplasma. Det leder ofta till hosta av och till och även tung andning ibland. Symtomen brukar vara ganska lindriga och ibland läker infektionen av men andra gånger kan infektionen bana väg för allvarligare bakterier. Om lammen smittas av tackorna så kan de bli rejält nedsatta.

Det funkar inte med  penicillin som behandling. Baytril i den höga dosen under en vecka brukar ta bort Mykoplasmerna.
Inte så många veterinärer känner till forhållandet utan de brukar sätta in vanligt penicillin.

Helena S

« Svar #7 skrivet: 15 maj-08 kl 10:31 »
Hej alla !

Tack för era svar !

Det var nog jag som målade fan på väggen :-[ för nu har han varit helt symptomfri sedan helgen. Jag klippte honom då och jag tror att jag håller på teorin att han var för varm. Kan det vara så enkelt  ???.

Hoppas på det i alla fall. Ska läsa på om mykoplasma. Det var något nytt för mig.

Tack igen.

/ Helena  och baggen (som hoppas klara sig undan bultpistolen i många år än...)

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser