Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv  (läst 1265 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Golv
« skrivet: 08 maj-08 kl 17:06 »
Jag funderar lite runt golv i hönshuset.

Någon skrev om golv värme.

Olika golvaterial
¤ Plastmatta 
¤ Trägolv
¤ plawood 
¤  Betong 
¤ Sten plator 
¤ jordgolv 
¤ fler förslag.

Vad har ni och hur upplever ni era golv.

« Senast ändrad: 08 maj-08 kl 17:11 av ivigtut »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Golv
« Svar #1 skrivet: 08 maj-08 kl 17:14 »
Jag har betonggolv i vårt hönshus. Det är isolerat med frigolit nere i cementen (vet inte hur djupt eller något, bara att den finns där, var inte med när den gjordes...) och det har varit torrt och fint i hönshuset hela vintern, det kan ju bero på isoleringen, vet inte...

Betongplattan är putsad uppepå så den är väldigt slät och lätt att göra ren.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-08 kl 17:52 »
Har numera betong vilket är suveränt. I tidigare hönshus har vi haft trägolv med målad masonit på. Det var bra det med men tål inte lika bra när man tar i ända från tårna vid skitskrapningen.

LolloF

« Svar #3 skrivet: 08 maj-08 kl 18:12 »
Vi har trägolv som jag målat med kalkfärg, sedan är det plast matta som ligger löst och går upp lite på väggarna. Mattan är tänkt att den ska kunnas tas ut och rengöras ordentligt.

Nu har inte vi fått våra höns än, så jag vet inte om det är bra men det känns bra ;)

Hade vi byggt hönshus hade vi nog gjutit platta, men nu fanns det ett hundhus modell större med trägolv, så det får duga!

//Louise

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 11:19 »
Jag har våtrumsmatta :-[ mitt hönshus är byggt av en arbets- och kontorsbarack där golvmaterialet redan fanns sas. Det funkar bra, lätt att rengöra MEN är skithalt om man inte har massor med strö.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #5 skrivet: 12 maj-08 kl 23:03 »
jag såg att någon hade använt tjockt med torv i sitt hönshus. det vore i början en bra ide, medans vi prövar oss fram.

Bettong känns vetigt men dyrt.

Trä golv tror jag kan bli dyrt, dragit och svår sköt. Eventuelt rått och mus paradis under.

trä golv + plastmatta hm.

Torv kan damma och fukt vandrar upp.

jord kan bli kläsigt och svår sköt.

Så går funderingarna nu.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 maj-08 kl 08:04 »
Hejsan! Vi har gjort iordning ett gammalt dass, där det var trägolv men det var sprickor/ springor imellan så det blev golvdrag, men jag har satt fast en plastmatta på den lätt att spola av men på plastmattan ligger en massa spån och sen under vintern blir det också halm där...det var en bra lösning för oss så lycka till !!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 13 maj-08 kl 16:23 »
Hej!

Här har ni en till som inrett dass/serviceutrymmet och latrin/hönshuset i en gårdslänga, som kan indredas vidare i efter behov. Golvet är i betong med en rejäl sockel runt om och tvärs över för avdelning. Vi har isolerat golvet utvändigt och kalkslammat invändigt. Nu finns der rikligt med strö 300L. Utmed ena kortsidan en bit upp på väggen sitter det ett termostatstyrt element och därtill ventilation av typ självdrag.

Hönsen flyttade in i Påskas och så här långt har allt fungerat bra.Golvströt är torrt och sprättvänligt Vi fick lägga till några sittpinnar för att alla ska kunna ta sig upp. Somliga, som någon beskrev det,  flyger sämre än en gråsten *ler*

Hälsningar: I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Guran

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 13 maj-08 kl 16:40 »
Trägolv med "vanlig" inomhusgolvmatta (vad heter det..?) över. Lätt att hålla rent. Kutterspån. Annars ett opraktiskt hönshus (knasiga mått) med hemmagjorda sittpinnar och -reden.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 maj-08 kl 17:21 »
Jag tror jag måste skaffa vittnen..för ingen tror mig nånsin att trädgårdsplattor funkar hur bra som helst både till höns och häst!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

82 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser