Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slidväggsframfall - sätta in båge HUR?? HJÄLP!!  (läst 2669 gånger)

Tindranu

• Småland
Slidväggsframfall - sätta in båge HUR?? HJÄLP!!
« skrivet: 21 apr-08 kl 09:01 »
Vår sista tacka som ska lamma har fått slidväggsframfall och vi har nu läst oss till att vi ska sätta i en
framfallsbåge. Vi har lyckats få låna en på en gård i närheten, ska hämta den under eftermiddagen.
Finns det någon som på ett enkelt sätt kan beskriva hur man sätter i den??
Har sökt men hittar ingen instruktion och vi får nog bara själva bågen när vi hämtar...
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

purelyplatonic

SV: Slidväggsframfall - sätta in båge HUR?? HJÄLP!!
« Svar #1 skrivet: 21 apr-08 kl 10:18 »
Här har du en bra beskrivning av Henning

För in bygel med den dropplika änden före, på högkant. När den är inne vrid den ett kvarts varv så att den spänner ut slidan ät sidorna. Fäst därefter bygeln framåt. Har tackan lång ull kan du knyta banden i ullen annars får du förlänga och låta snörena gå i kors mellan frambenen.

Tindranu

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-08 kl 10:28 »
TACK!!!

:-*
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Tindranu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-08 kl 14:55 »
Det ser ut att ha funkat!
Jag tog grannen till hjälp, han har ett gäng nötdjur. Lugnt o tryggt när sambon är i skogen.
Vi fick dit den på första försöket och nu hoppas vi bara att den sitter bra och blir kvar där den ska.
Hoppas hoppas hoppas det funkar!!
Tack för hjälpen purelyplatonic, skrev av dina rader o hade som "handbok"!!
Kanon!

Mvh Tindranu

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 21 apr-08 kl 20:27 »
Det är Henning som ska ha tacken  :)

Tindranu

• Småland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-08 kl 21:58 »
Mmmm..tack Henning!
Tyvärr trillade bågen ur efter lunch-in"sättningen"...
Sen kom sambon hem i eftermiddags och vi satte in den ihop, men även denna gång åkte den ut.
Jag letade på nätet o fann någon slags sele, så vi improviserade en sån med buntband.
Peppar, peppar, men det sitter än, sambon var nere nyss o kollade så då har den ju suttit i minst en
fyra fem timmar helt!
Nu diskuterar vi vilt om det kan komma lamm fast bågen sitter i, och som jag kan läsa mig till så ska de
kunna komma ut med båge i.
Borde ju kunna gå...
Sista gången vi satte i bågen kom det än klar/vit trög flytning... jag hoppas detta är tecken på att hon snart
lammar så vi får tillbaks ordningen i ladugården och vi får sova en hel natt igen.... :-[
Ska försöka sova lite nu!
Håll tummarna!

Tindranu

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 04:40 »
Godmorgon... fast det känns som natt ännu faktiskt...

Vårt lilla sorge-får fortsätter att "krysta" ut slidväggarna och framfallsbågen följer med. Vi fortsätter att tvätta med jodopaxvatten
och trycka tillbaks paketet och sätta i bågen.
Knytit fast den med buntband, stackars lilla fåret ser ut som en kassler... :-X

Igår kväll kom det mer segt slem, och det som är ute var ilsket rött, livmodertappen var mörkt ilsket röd. Magen har sjunkt ner så man SER skillnad... Vi tryckte in paketet igen, och knöt på ytterligare ett sätt.

I morse, framfallsbågen satt kvar!! Men, hon har baske mig lyckats trycka ut lite av paketet i alla fall. Inte så mycket denna gången men, lite.  Tillräckligt för att vi ska få trycka in det....
Vad ska vi nu göra??
Kommer det några lamm snart? Ska vi ge upp??
Tackan börjar bli tam på kuppen, jag har gett henne godis och kliat henne på nosen och pratat så gott med henne... Hon är inte lika fly-benägen, men jag kan inte säga att jag uppfattar henne "tagen".
Hon äter, dricker och kissar när vi hjälper paketet in...
Känns som om vi jobbar som idioter, hur länge kan vi hålla på?
Det borde, det MÅSTE va dax för lammning!!

Det här stressar oss så himla mycket för tillfället... Går upp flera gånger per natt o kollar så allt ok.. Det sägs att framfallsbågen ska kunna sitta i när tackan lammar. Hur det funkar fattar vi inte riktigt men..
orkar snart inte mer...
Måste man avliva tackan?
Måste man i så fall öppna upp och avliva även de små?
De dör väl inte automatiskt...
De känns så nära men ändå så långt bort....

Tindranu

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 23 apr-08 kl 21:38 »
Oj, vad jobbigt för er!
Hoppas hon har lammat under dagen och att det har ordnat sig.
Jag har haft någon tacka som har lammat när hon har har haft bågen i sig och det gick bra, den åkte ut. I de flesta fall har jag sett när lamningen har kommit igång och då tagit bort den och hjälpt tackan att lamma försiktigt.
Nu verkar ni redan ha provat alla varianter på hur man får fast bågen men jag kan ändå, för framtida bruk, varmt rekommendera alla att köpa en baggsele (sådan som man fäster en krita på vid betäckningen). En sådan av bra kvalitet går att justera till rätt storlek och sitter bra på tackan, sedan kan man knyta alla snören i den. Att knyta i ullen har jag alltid ansett vara djurplågeri - tänk er själva; slidan håller på att åka ut, man får en plastsak i sig som till på råga drar i några hårtottar! Bågen är bra men man kan ju försöka minimera obehaget  ;)

Tindranu

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 apr-08 kl 22:09 »
Tack Ulla Krull!
Vi har haft en mardrömsdag känns det som.. men ändå med ett ganska lyckligt slut.
Nu hoppas vi bara att vi inte gjort mer skada än nytta... Men, för o ta allt från början.
Jag knöt alla snören själv igårkväll det sista, drog dem på alla sätt jag kan tänka och - bågen satt kvar.
Men, hon lyckades trycka ut lite i vilket fall. Det stoppade vi in igen, och slapp greja med bågen igen.
I morse vid tretiden var lite ute igen, men bågen satt kvar så, samma procedur, in med paketet och se glad ut...

Vid halv tio var jag nere och då hade det glidit ut lite igen, men bågen kvar. Jag tryckte in, och ser att det nu kommit
ännu mer slem än inatt så nu håller jag alla tummar på att det måste va dax!
När jag kom från jobb vid halv fem hade det börjat.
En blodig säck, en vattenfylld, och en blodig säck till hängde ut. Bågen satt kvar.
Jag ringde en tjej jag pratat med på LG produkter, hon har varit en klippa att fråga, och hon tyckte vi skulle klippa bort
bågen nu när vi ändå var hemma, då kunde vi ju se vad som hände.
Så, vi tog bort bågen.
Guldspira krystade som sjutton... inget hände. Det satt där det satt liksom. Tillslut avtog värkarna...
Vi hade ju sett lite av klövarna så vi kände oss lite maktlösa här.
Drog ut på tiden, o hur länge kan man egentligen vänta??
Så, tillslut tog min älskade sambo o försökte få ut lammet. Jag höll henne och han försökte lirka ut, den hade ingen vatten-
säck runt sig....
Hur vi än gjorde så gick det inte, tillslut insåg sambon att den låg dubbelvikt och huvudet åt fel håll....Plus att slidväggarna följde med ut och gjorde det ännu mer trångt.
Han kände att den levde, men - efter många om o men fick vi ut den. Död.. hade nog fått i sig alldeles för mycket fostervatten
och slem så... men herregud - den var hur stor som helst! Tack-lammet var lika stort som de vi har som är en vecka gamla imorgon!
Så inte undra på att det satt fast kanske...
Vi misstänkte ju att hon hade två så det var bara att vänta.
Tackan verkade inte så himla medtagen, men hon la sig ner o vilade. Rätt var det var så var ju nästa på väg ut....
Tackan krystade o vi såg att lammet levde och efter att både huvud och framben var ute, hjälpte vi bara till o få ut resten.
Ett bagglamm! Nästan lika stort som sin syster, och ganska mycket vitt.
Tackan tog hand om det direkt och han kämpade sig upp, skönt o se att nåt lyckas!!

Jag var tveksam till om han har fått i sig nån råmjölk, tycker han letar som bara den men inte hittar riktigt, så efter nån timme gick jag ner och torkade honom ganska torr med en handduk och så försökte jag få honom att ta en spene. Han letar som sjutton men hittar inte riktigt rätt. Kom på att den ena spenen var inget i, så jag tog den andra o lyckades få ut lite mjölk i samma sekund som han var en millimeter från mitt finger. Bingo! Nu lyckades jag trycka in spenen i munnen på honom!
Äntligen... så nu har jag ett bagglamm som är ganska torrt, som hittat mjölken och det är lugnt i ladugården igen.... Tror det är efterbörden som är på väg ut..

Hoppas på lugn ett tag nu. Det enda som oroar mig nu är att grannen sa att vi kan ha "tryckt" sönder livmodern när vi hjälpte den första ut... Att det kan visa sig vara så om nån vecka.. usch, ska man behöva gå o oroa sig för det också.
Men, vi hade inte något val. Med facit i hand så hade vi nog inte kunnat göra något annorlunda.
Vi har gjort vad vi har kunnat, så enkelt är det!
Nu ska jag äta lite, gå ner och titta en gång till o sen sova!!
Tack för all hjälp här inne!
Mvh Tindranu

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 08:00 »
Puh!!! Vilken rysare  :o hoppas nu att allt går bra med både Guldspira och den lille  :-*

texelmatte

« Svar #10 skrivet: 25 apr-08 kl 14:38 »
Oj, vilken pärs. Hoppas att tackan och lammet mår bra. Jag skulle tempat en sådan tacka morgon och kväll och om hon får feber ringt veterinären för att fråga om penicillin till henne.  Det finns ju alltid en risk att man för in bakterier i tackan när man hjälper till med förlossningen.

Tindranu

• Småland
« Svar #11 skrivet: 26 apr-08 kl 09:19 »
Vi har fixat det där med penicillin!!
Så vi håller tummarna för att det funkar, än ser hon hyfsat pigg ut...
Mvh Tindranu

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 27 apr-08 kl 10:53 »
Oj, vilket jobb ni har lagt ner! Hoppas att det ger utdelning och att allt ordnar sig nu.  :)

Tindranu

• Småland
« Svar #13 skrivet: 28 apr-08 kl 08:56 »
Tack, snälla!
Ja,vi håller tummarna här med... i söndags fick vi ta hit veterinär igen, då var paketet på väg ut igen, men bara slidväggarna som tur är.
Det kunde ju varit hela paketet...
Det var tredje veterinären vi ringde till o då fick jag börja ställa lite så där smådumma frågor som "vem är chef över veterinärerna, finns det nån typ "överveterinär" eller är det länsveterinären som är det" osv..
Det var "väl ingen idé att åka ut på landet för att rädda en tacka!"....
Men om nu VI vill det och VI VILL BETALA FÖR DET så...
Usch, vilken inställning veterinärer verkar ha om får... tur det aldrig varit så med hunden o katten som man åkt med några gånger...
I vilket fall, den som kom sen, var mycket trevlig och tillmötesgående.  Han frågade lite hur jag tänkte och jag sa som det var, vi har inte så stort hopp om att hon överlever det här, men vi ser helst att hon överlever så länge det bara går. Sen fattar vi att hon inte ska avlas på igen osv, vi är inte helt dumma...Så till hösten lär hon få åka vidare till får-himlen.
Gulliver är underbar, det lilla bagglammet hon fick, alldeles vit i ansiktet med långa svarta ögonfransar från de svarta ögonen.
Helt underbar...!
Så nu är hon ihopsydd igen, och får penicillin varje dag, och vi kollar henne ofta.
Hon äter, dricker och ger Gulliver mat, är plötsligt väldigt tam så det går att kela henne lite.
Vi håller tummarna än!
Nu längtar jag efter att vi får i ordning hagen så de får komma ut och busa. Det börjar spritta i benen på de små nu... fyra har vi fått totalt så det ska bli roligt att se när de får gå ut för första gången!
Mvh Tindranu

Tindranu

• Småland
« Svar #14 skrivet: 28 apr-08 kl 18:58 »
Tänkte bara bjuda på en liten bild på den lille godingen...
Han är fem dagar gammal idag, och springer omkring och jagar sig själv.
Kan tro de längtar ut nu!
Mvh Tindranu

Dela detta:

* Inloggade just nu

94 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser