Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är lilla gumman gravid! :D  (läst 1529 gånger)

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Nu är lilla gumman gravid! :D
« skrivet: 23 feb-08 kl 19:30 »
Hej!

Måste bara skriva av mig lite...  :)

Min lilla göingeget Klara är gravid och ska förmodligen killa vilken dag som helst nu!  ;D

Jag är sååå glad, men samtidigt jätte orolig...  :-\ Tänk ifall något går fel... Usch...

Vi hade ett förtroligt snack jag och Klara inne i hönsgården(!) ... (Hon brukar gå in dit ibland..)  :)
Försökte lugna henne lite ifall hon var nervös för sin första förlossning, eller det kanske var mer för att lugna mig...  ;)
Det sparkades å levdes i hennes lilla mage å jag kliade lite försiktigt under magen, det tyckte hon var gott.

Jag vill bara säga att detta ska bli super kul och hoppas att allt går bra!

Håll tummarna för lilla Klara!

/ Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Cujsan

• Hermansdal
SV: Nu är lilla gumman gravid! :D
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 19:37 »
Här är hon i våras  :) :-* :-*
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 24 feb-08 kl 10:40 »
Så söt hon är !Du ska se det kommer att gå bra med förlossningen .Går oxå i väntans tider men det är inte en get utan min tacka som ska lamma om ca 1 mån.Hon lammade för första gången förra våren o fick 3 lamm som hon klarade bra ,hon fick dom under natten så på morgonen stod där 3 små när jag kom ut !
Håller tummarna för Klara !
                                            / Taggis
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #3 skrivet: 02 mar-08 kl 11:49 »
Då var det klart!  ;D

Lilla sparveln föddes på skottdagen!  :D

Jag gick in i gethuset vid 12-tiden på dagen för jag anade lite pga av alla de andra getterna och fåren var ute i det härliga vädret utan Klara..

Då låg Klara ner och bräkte lite och hade blod, slem och en lång hinna (äcklig som satan) släpandes efter sig som en svans.
Jag tänkte shit nu händer det! Så ja satt och väntade och väntade och väntade....

Inget hände förutom att Klara fick ut den äckliga hinnan och käkade upp den.
Jag tänkte att är det inte så dom gör med moderkakan, men den kommer väl EFTER killingen?... hmmm...  ???

Jag satt med Klara i fyra timmar och inget hände, så till sist hör jag ett litet ljust bräkande..
Vad sjutton vad det? Var det en get? Är geten redan född? Var är den? Var kom ljudet ifrån? Herregud! Var är lilla "sparveln"? Har han legat utan sin mamma kall någonstanns i över fyra timmar!

Japp, mycket riktigt. Klara hade redan fött en killing, som på något sätt kommit under några planker i golvet och låg (hur ska man förklara) på torpagrunden ungefär..

Vilken tur att jag hörde honom, för han hade aldrig orkat ta sig därifrån. Han satt som fast kilad..

Jag tog ut honom och Klara började slicka honom på direkten och dom "pratade" med varandra hela tiden :-*. Så söta.
Först ville inte riktigt Klara dia honom, men nu går det jätte bra!  :D

Han el hon är sååå söt! Helt vit med en rund liten fläck på nacken och några få fläckar på baken. Annars helt gräddvit och söt så att man bara vill pussa å pussa på honom hela tiden.

Klara är en jätte duktig mamma tycker ja och dom gosar med varandra hela tiden. Det är inet problem att jag kommer in och klappar den lille och det är ju skönt att hon inte vaktar.

Det är så skönt att det hela gick bra, men fortfarande vågar jag inte riktigt andas ut för jag är så rädd att det ska gå åt pipan...

Men va roligt det är att ha blivit "mormor" ;D!

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 02 mar-08 kl 12:23 »
Grattis till den lilla/lille !Skönt att allt gick bra o att du var där !
                                                                                                      /mvh Taggis
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #5 skrivet: 05 mar-08 kl 09:20 »
Liten uppdatering...

Pratade med Bengt här på Alternativ för att få svar på mina korkade frågor ang getter och deras killingar. Han sa att förmodligen hade Klara lagt lille sparveln under golvet där ja hittade honom för det är så de gör. De gömmer dom, sen kommer de och "tankar" sina ungar på mjölk. Tji, fick jag som trodde jag hade räddat lilla bäbisen, den SKULLE visst ligga där...  ;D

Sedan berättade jag för Bengt att jag hade satt de i en hästbox för att de skulle få lite kvalitetstid tillsammans, men nu efter två dagar vill Klara ut till de andra (bocken Tibbe å fåren Ullrika o Lambert). Men släpp ut dom då säger Bengt. Herregud, tänkte jag. Den lille ynkliga saken ska ut i stora världen, hjälp hur ska detta gå...

Men eftersom jag är en lydig ;) människa och lyssnar på de som kan mer än jag så gjorde jag så. Släppte ut Klara å killingen i solljuset.
Jag var mest nervös för vad Tibbe å Lambert skulle hitta på mot lillen. Men Bengt hade sagt att du bör vara mer orolig vad tackan gör istället. Och mycket riktigt, så häftigt, för det var precis så! Ullrika ville fram till lillen men Klara var senhård! Hon fick INTE komma i närheten av killingen, medans Tibbe å Lambert fick nosa (nästan) hur mycket som helst.

Jag stod och tittade på dom i en timme, sen vågade jag släppa taget ;) och gå därifrån.

Efter att jag varit borta i en dryg timma kom jag tillbaka till hagen. Då var killingen borta!  :o Klara skrek efter honom och jag med. Jag letade å letade, men ingen killing någonstanns. Jag var arg på Klara som kunde tappa bort sitt barn så där på en timma, jag var arg på Bengt för att han sagt att jag skulle släppa ut dom och jag var arg på mej att jag hade gjort det... Förlåt Bengt säger jag nu...  :-[
I bakhuvudet hör jag bengts röst när vi pratade att mamman gömmer killingen i en buske eller nåt och går iväg, sedan kommer hon tillbaka och ger di.... Men ändå så var jag helt bedrövad och trodde att killingen var borta och såg framför mig hur den förfryser där den ligger kall och övergiven någonstanns.. Tårarna brände bakom ögonen när jag gick och letade och letade.
Efter att ha varit inne i gethuset flera gånger och letat där så gick jag in ytterligare en gång. Letade där jag hittade honom sist, under golvet, då när han var nyfödd.. Och mycket riktigt så ligger han ju där å gosar!  :D
Shit vad glad jag blev!
Och nu i efterhand var det ju precis som Bengt berättade för mig att så gör dom...
Vill säga förlåt till Bengt att jag tvivlade på honom när jag gick och letade efter killingen. Allt du berättade för mig stämde ju klockrent!  :D
Nu är det iaf frid och fröjd i gethuset och mina nerver har lugnat sig (lite)...  ;)

/ Maria

Pong

« Svar #6 skrivet: 20 maj-08 kl 01:07 »
Dräktig heter det.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 20 maj-08 kl 08:40 »
När det gäller kreatur ja. Men ens vänner blir gravida!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser