Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölk stockning  (läst 942 gånger)

Gute

Mjölk stockning
« skrivet: 29 apr-08 kl 21:35 »
Jag har en gute tacka som fick två dödfödda lammför ett par dagar sen,när jag idag kollade henne och kände på hennes juver var dom stenhårda.
Är det mjölkstockning ,isåfall vad ska jag göra för att hjälpa henne?
Hon mår bra förövrigt.

vallhunden

• Västergötland
SV: Mjölk stockning
« Svar #1 skrivet: 30 apr-08 kl 08:20 »
Rör inte juvren, sätt henne på mycket mager kost i några dagar så att mjölkproduktionen avtar. Detta händer ju även djur i det vilda att avkomman dör och då blir juvren spända iett tag innan produktionen går tillbaka. Kolla senare upp hennes juver så att hon inte har några knölar eller så efter denna upplevelsen.

Mager kost: inomhus, magert hö eller halm i en dag eller två. Hon ska inte dricka så mycket. Absolut inget kraftfoder!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 30 apr-08 kl 09:13 »
En av mina tackor lyckades med konststycket att sno in ena bakbenet i en sträng med ensilage som tvinnat sig till ett stenhårt rep. Efter att ha snurrat in sig alldeles blev hon liggande x antal timmar (på natten) tills jag tog loss henne på morgonen. Hon hade lammat en dryg vecka innan detta och stod fortfarande i lammbox. Ena juversidan hade då blivit hårt, och jag masserade och masserade. Jag fick aldrig loss det helt, men kollade så att juvret hela tiden var kallt och friskt i övrigt. Efter några veckor förstod jag att hon inte längre har mjölk alls på den juversidan, det har gått tillbaka helt och några knölar eller förhårdnader finns inte - men heller ingen mjölk.

Är det riktigt att anta att den juversidan är förstörd, och att jag bör slakta tackan i höst? Synd - det var en av dem som jag vill lägga på mer av pga fina resultat........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

agge

« Svar #3 skrivet: 30 apr-08 kl 17:18 »

Är det riktigt att anta att den juversidan är förstörd, och att jag bör slakta tackan i höst? Synd - det var en av dem som jag vill lägga på mer av pga fina resultat........

Jag hade tagit chansen att spara en sådan tacka ( eftersom du tycker om henne) med risken att få flasklamm, o i så fall slaktat henne efter nästa lamning.
Hennes avkomma nästa år kan ju bli fin även om det skulle gå galet med mjölken hos tackan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser