Hejsan allihopa!
Vi har en liten åkerplätt som legat som betesvall i många år, den har bara blivit betad av våra får, och inte fått något tillbaka i gödselväg mer än det fåren har släppt ifrån sig. Så det är inte konstigt att betet blev magrare och magrare med åren, förutom ogräset veketåg som växte sig starkare och starkare. Nu har en god vän till mig plöjt upp åkern, och vi håller som bäst på med att harva. Först hade jag tänkt att bara så betesvall direkt, alternativt havre först och vall sedan. Men så är det så trångt att komma till oss, så det går nog inte att få hit en skördetröska (och tröska för hand det är inte att tänka på, vi är inte fysiskt friska nog till det). Dessutom är gödslingen ett problem för oss. Min man vill konstgödlsa, men det vill inte jag. Men jag vill heller inte sprätta fårdynga (klarar inte det heller) Så har jag börjat fundera i banor som att så nån slags gröda som gödslar jorden som man sen bara plöjer ner till hösten eller våren. Med detta hoppas jag kunna göra det så enkelt och billigt som möjligt för oss och samtidigt ge åkern ny näring för framtida betesmöjligheter.
Nu skulle jag vilja ha lite feedback om detta. Låter detta vettigt i era öron? Vilken gröda skall man i så fall välja? Marken tenderar att bli lite sank på sina ställen.