Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hönshus och gård.  (läst 2004 gånger)

Annalunda

Storlek på hönshus och gård.
« skrivet: 14 jul-08 kl 16:24 »
När vi flyttade in i vårt hus så fanns här redan ett gammalt hönshus. Det är i trä och oisolerat. Hönshuset ligger ute i ett inhägnat skogsparti. Till hönshuset byggde vi nu en anslutande rastgård med både golv och tak, men vi hade inte plats att bygga det så stort. Det är ca 6 kvm. Tanken är ju att de ska vara ute helt om dagarna. Själva hönshuset är dock stort, kanske 15 kvm.
För tillfället så har vi bara en höna och en tupp och då räcker ju rastgården men nu hade vi tänkt skaffa tre till och nu känner jag mig orolig för att vi byggde för litet?
Sen så är ju huset oisolerat, tror ni att det räcker om man har värmelampa på vintern? Vi bor i zon 1 och vi har skånska blommehöns.
Sen var det det med kalkning. Kan man kalka trä? Om inte vad gör man då?
Annalunda

Strajder

• Aspegården
SV: Storlek på hönshus och gård.
« Svar #1 skrivet: 14 jul-08 kl 21:44 »
Sen var det det med kalkning. Kan man kalka trä? Om inte vad gör man då?
Visst kan du kalka på trä, så ser det ut i många ladugårdar i Sverige!

Stryker du på ett enda tjockt lager så flagnar det! Många tunna lager..

Det här receptet kör jag med till innertak, om jag ska måla väggar blandar jag i vanligt tapetklister också. Använd en dammfiltermask (finns engångs som är billigare än ett par nya lungor) och skyddsglasögon. Vill du inte betala en förmögenhet för handkräm så tar du på diskhandskar...

Ingredienser:
   •   Släckt kalk (köp på t ex granngården, kostar mindre än 100:- för en stor säck som räcker "i evighet")
   •   Vatten
   •   En borste/pensel att stryka på med. Det finns speciella kalkpenslar i färgaffärer och på t ex granngården. De ser ut ungefär som en liten, mjuk sopborste med kort skaft och är väl värda att köpa (suger åt sig mycket kalk och är bra att jobba med).

Gör så här:
Ta en 10-litershink, häll i kalk, ca 1 liter. Häll försiktigt så det inte dammar - det torra dammet är inte bra att få i ögon och andningsvägar!
Häll på några liter vatten, rör om så det blir en tjock smet.
(alternativt häll kalken i vattnet, lär ge färre klumpar)
Häll på mer vatten så hinken blir lite mer än halvfull. Rör om noga.
Nu ser din "färg" ut som blaskigt diskvatten, men det är rätt. 
Själv brukar jag ha den här blandningen till första strykningen och sedan göra en lite tjockare blandning till nästa strykning, men prova dig fram, det är inga dyra ingredienser! Jo, en sak till - låt gärna blandningen stå en stund innan du använder den så kalken blir ordentligt uppblött. Rör om innan du använder den! (det går även bra att låta kalkfärgen stå över natten om du inte hinner måla allt på en dag)

Pensla på färgen med stora tag, tänk på att röra om i botten på hinken ganska ofta, eftersom kalken sjunker.
Räkna med att det ser bedrövligt ut under tiden du målar, färgen rinner och första strykningen ser det mest bara ut som om du blött ner väggen med något grådaskigt blask, men vänta tills det torkat - det blir inte vitt förrän då!
Räkna med att du får stryka minst två gånger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser