Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåren tuggar i sig ull från varandra  (läst 2189 gånger)

amarantus

• Gäst
Fåren tuggar i sig ull från varandra
« skrivet: 05 maj-08 kl 19:42 »
Har läst det men glömt bort varför får ibland får beteendet att tugga i sig (dra loss) ulltuss från ett annat får.
Vet någon här varför de gör så?
Igår när vi verkade klövarna så stod några av dem och drog loss ull från varandra så det gjorde ont på den drabbade :o men sen gjorde hon i sin tur det på någon annan...fattar ingenting :P

Mina har ju mineralsten så mineralbrist kan det ju inte vara ::)

amarantus

• Gäst
SV: Fåren tuggar i sig ull från varandra
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 20:37 »
Nähe det är 42 som tittat men ingen som kan svara på min fråga :-\ ja då är det nog ingen fara iallafall :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-08 kl 09:49 »
 ???
Har inte sett eller hört något liknande.. har inte ens någon halvdålig ide om varför de gör så. Sorry!

Annika

Birgit

« Svar #3 skrivet: 07 maj-08 kl 10:25 »
Svaret man brukar få är ju just mineralbrist! Kanske någon annan brist, vitaminer? Har ju sett att gutarna drar på sig själva när de vill bli av med ullen.
Verkar de må bra i övrigt är det säkert ingen fara. När klipptes de sist? Kan det vara tristess? Annars upphör fenomenet när de blir klippta ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 07 maj-08 kl 11:24 »
Ibland kan man läsa att det skulle bero på proteinbrist eller mineralbrist men...

Forskningsresultat visar att om får inte ges tillgång till grovfoder för att tillgodose sitt sysselsättningsbehov kan de utveckla störda beteenden som stereotypier
eller ullätning, d.v.s. att de plockar ull av andra får och äter den.

Man kan ju hamna i den situationen t.ex om man har ett superbra hö så man inte behöver ge så mycket
eller om man ger ett väldigt väldigt bra ensilage.
Om jag t.ex hade problem med ullätning och gav bara ensilage till fåren skulle jag börja ge hö också.
(nu vet jag inte alls vad just amarantus ger)
Men jag tycker att det vore värt ett försök för att se om de slutar äta ull ?

Likaså borde dom ju sluta intressera sig för ull när vårbetet kommer. :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-08 kl 11:30 »
Svaret man brukar få är ju just mineralbrist! Kanske någon annan brist, vitaminer? Har ju sett att gutarna drar på sig själva när de vill bli av med ullen.
Verkar de må bra i övrigt är det säkert ingen fara. När klipptes de sist? Kan det vara tristess? Annars upphör fenomenet när de blir klippta ;)

De drar bara på varandra och just när vi höll i dem ;D då kom de gärna o drog i bakullen och tog en tugga.
Jag har kollat noga om de skulle vara så att de drog av sig själva men det gör de inte.
Dessa gutar har släppt ullen själva men i år har jag anlitat Zenta på forumet så han kommer snart o klipper dem. förra året så fick vi problem med 2 som fick ryamattor på ryggen så de inte kunde släppa ullen utan att jag satt med en pyttesax i flera timmar :-\ aldrig mer...
Det kanske är något tillfälligt bus på varandra.

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 maj-08 kl 11:40 »
Ibland kan man läsa att det skulle bero på proteinbrist eller mineralbrist men...

Forskningsresultat visar att om får inte ges tillgång till grovfoder för att tillgodose sitt sysselsättningsbehov kan de utveckla störda beteenden som stereotypier
eller ullätning, d.v.s. att de plockar ull av andra får och äter den.

Man kan ju hamna i den situationen t.ex om man har ett superbra hö så man inte behöver ge så mycket
eller om man ger ett väldigt väldigt bra ensilage.
Om jag t.ex hade problem med ullätning och gav bara ensilage till fåren skulle jag börja ge hö också.
(nu vet jag inte alls vad just amarantus ger)
Men jag tycker att det vore värt ett försök för att se om de slutar äta ull ?

Likaså borde dom ju sluta intressera sig för ull när vårbetet kommer. :)

Mvh Rosa

Har tänkt på detta med det du säger men vi har gett gott om hö hela tiden, fint dessutom. Ensilage under en del av kalla tiden så att de just har något att göra när det var tråkigt väder. Vi har dessutom dragit ner sly, stockar för att se till att de är aktiverade, så de inte bara står.

I April så hade de tillgång till skogen så att de dessutom hade större område och lite annat plock att äta.
Vi har varit alltid väldigt noga med detta. De har under hela tiden varit väldigt glada och skuttat och busat så de verkar ju inte deppade.

Igår tog vi upp dem på en äng i skogen där det finns gott om fint gräs så nu borde de ha fullt upp mer än vanligt.

kanske det var en viss stressutlösande effekt då vi verkade klövar och flusade av dem, kollade allmänt och de började dra i varandra...även om vi gör detta ganska ofta så visar de kanske det så ändå?

De har ett lite överflödshull jämfört med förra året och det har nog med ensilaget att göra men de går väl av sig fort nu. Inte mkt men ett snäpp tjockare...
Svårt det där....ska hålla koll

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 maj-08 kl 12:15 »
Dina får verkar ju varit klart aktiverade.
Så kan det varit "stressbetingat" av hanteringen?
Men Gutar är dom så stresskänsliga ?

Vi får vänta på en uppföljnings ullrapport från dig.  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 maj-08 kl 12:17 »
Dina får verkar ju varit klart aktiverade.
Så kan det varit "stressbetingat" av hanteringen?
Men Gutar är dom så stresskänsliga ?

Vi får vänta på en uppföljnings ullrapport från dig.  :)

Mvh Rosa

;D mina är tama som hundar dessutom ;D men de fick kanske chansen att ta någons ull så att det skulle göra lite ont...rent jävelskap?
Skumt men jag återkommer med rapport....

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser