Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värksvag???  (läst 2168 gånger)

cilla 75

värksvag???
« skrivet: 30 apr-08 kl 18:06 »
Hej alla  trevliga get-människor!
Är ny här på forumet,har dock varit inne här och läst många gånger. Måste säga att det är det trevligast forumet jag kikat in på, känns som man vågar som nybörjare ställa frågor här utan att bli idiotförklarad.
Nu till min fråga..har en afrikansk dvärgget som ska till att killa när som. Trodde att det var dags igår,hon var öppen ordentligt och det stack ut?? ja det såg ut som en änden på en rå fläskfile(ursäkta uttrycket) stack ut ca 5cm.Hon hade ett par, tre krystvärkar i ett par omgångar.
Sen INGET!?? Idag är hon svullen där bak men inget mer,är uppe och traskar och äter med god aptit.
Är som sagt helt grön på det här,blir lite nojjig. Ska jag avvakta eller ringa vet? Hon ser inte ut att må dåligt,men hur kan det bara stanna av sådär?

Tacksam för svar
Mvh/Cilla

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: värksvag???
« Svar #1 skrivet: 30 apr-08 kl 18:22 »
Om det var dags igår och det inte har kommit ut ännu, är det nog dött och sitter fast. Jag vill absolut inte vara otrevlig på något sätt, utan ge dig ett råd till nästa gång. Ring veterinären eller en van fårmännska som kan vrida killingen rätt i tid. Ja, ring veterinären bums nu med. Sitter det fast ett foster nu så kan geten dö med.

cilla 75

« Svar #2 skrivet: 30 apr-08 kl 18:56 »
Var på väg att ringa igår,men som sagt,när hon reste sig upp drogs"det" in. Hon såg ut som vanligt igen,var som jag sa lite svullen där bak bara. Hon har varit lika pigg som vanligt idag,kan dom vara det om fostret är dött och sitter fast? Nu blev jag rädd,skulle ha ringt igår...

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 apr-08 kl 20:45 »
Framfall kanske...? Kolla på fårsidorna så kan du kanske få lite ledtrådar

cilla 75

« Svar #4 skrivet: 01 maj-08 kl 10:05 »
Var inne och kollade lite på fårsidorna,men om det skulle vara framfall,kan det dras in av sig själv då?
Har bara sett framfall på orm faktiskt,och där fick det petas tillbaka.

Mvh

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 maj-08 kl 11:47 »
Frågan är väl om det var värkar som getan hade eller om det kan ha varit något annat...    På högdräktiga getter så kan det emellanåt se konstigt ut i baken på dom speciellt när dom ligger ner och sen sjunker det in när dom reser sig.

Om jag förstår dig rätt så är geten uppe och äter och är opåverkad. Det hade hon nog inte varit om hon haft en killing som inte kunde komma ut fast säker kan man inte vara. Följfrågan är väl då om hon har feber.

cilla 75

« Svar #6 skrivet: 01 maj-08 kl 12:11 »
Det såg ut som värkar,men är absolut inte säker. Hon spände hela kroppen i omgångar och då stack det ut mer...
Men precis som du säger så ser det bara ut så när hon ligger ner (där bak altså). När hon reser sig upp dras det in.
Ja,hon är uppe och äter,verkar helt opåverkad. Har faktiskt inte tempat henne,har alla normaltempar på hästarna så att man direkt ser om det avviker. Men det har jag inte haft en tanke på med getterna,dumt... Vad brukar dom ligga på?

/Cilla

Arne/norwegian

« Svar #7 skrivet: 01 maj-08 kl 20:34 »
Kroppstemperaturen hos geit kan skifte mye, uten at det betyr noe unormalt. Vanligvis måler en temperaturen i endetarmen og temperaaturen kan være fra 38,5 helt opptil 40 grader C og vel så det uten at det trenger å være noe galt.

Pulsen eller hjerteslaget er 70 til 80 hos voksne geiter og 100 til 120 hos kje. Normalt åndedrett er 12 til 20 ganger i minuttet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 02 maj-08 kl 14:41 »

Hej, Cilla!

Ja, visst är det här forumet trevligt!  Välkommen i gänget!

Mina lantrasgetter brukade räkna till 148, sedan var det dags.  Har Du ett säkert betäckningsdatum, eller gissar Du?

Jag mätte faktiskt tempen på hela mitt gäng friska lantrasgetter under flera dagar, och det varierade över en grad på samma individ under dygnet, och skillnaden mellan högsta och lägsta noteringen i hela gruppen var drygt två grader!  Men några 40 mätte jag inte upp.  Tumregeln jag fick av veterinären var att allt som är över 39 räknas som feber hos get.

Rå fläskfilé, eh?  Skärt alltså, och lite oformligt?  Då kan det väl ändå inte gärna ha varit delar av ett foster?  Ett sådant liknar mera små fingrar, tycker jag.  Och det BRUKAR omges av fosterhinnor med fostervatten i, och detta ser mest ut som en vattenfylld ballong.  Lätt gulfärgad.  Framfall verkar mera rimligt, och då bör man nog kontakta en veterinär för bedömning av hur allvarligt det är.

När mina getter krystade, bräkte de på ett stånkande sätt, och lade öronen bakåt så att spetsarna i stort sett möttes bakom nacken.  Och ofta lyfte de överläppen.  Att krysta är ansträngande, och kan i regel inte göras samtidigt som man äter eller går omkring.  Geten blir andfådd och svettig.

Svåra tillstånd som dött foster, foster som fastnat, felläge,  livmoderomvridning mm kan svårligen kombineras med opåverkat allmäntillstånd.  Om Din vän beter sig som vanligt:  äter, dricker, busar, klättrar, tigger godis, smiter ut, hälsar på i köket, springer efter Dig om Du lockar med något hon brukar gilla, ja, då borde det inte vara så farligt.  Men om hon verkar trött, orolig eller ha ont, då bör Du förstås söka efter orsaken!

(Jag blev fördröjd med mitt svar.  Tekniska problem.  Hoppas allt har ordnat sig under tiden, men jag skickar iväg det här i vilket fall som helst.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cilla 75

« Svar #9 skrivet: 02 maj-08 kl 16:44 »
Tack för svaren och Tack för välkommnandet :) Ja,hon äter,dricker och är lika glad som vanligt.
Nej,jag har inget datum för betäckning. Det är en kille som har får som har kollat på henne. Han tyckte att hon såg bra ut.
Ingen feber. En sak jag funderade över..om det skulle vara framfall,kan det dras in av sig själv? Det är som sagt bara när hon ligger ner som det sticker ut. Hon har inte haft fler??Vad det nu var(tyckte det såg ut som värkar,men har säkert haft fel)
Mvh/Cilla

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 02 maj-08 kl 23:33 »
Nåväl, då håller vi tummarna!
 :)

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 07 maj-08 kl 10:31 »
Inget ännu?  Då var det väl falsklarm.  Även getter kan ju ha så kallade förvärkar.

cilla 75

« Svar #12 skrivet: 08 maj-08 kl 20:22 »
Nej,inget!!?? Hon var t.o.m så pigg igår så att hon orkade rymma :D Hon börjar ju bli rätt otymplig nu,skulle gett en hel del för att få se henne ta sig ut ur hagen ;D
Hon tycker nog att jag är rätt jobbig,springer där 100 gånger om dan och glor på henne...
Undrar om man kan vara hemma från jobbet p.g.a havande get?
Ha det gott i solen.

Mvh/orolig;väntande Cilla

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 08 maj-08 kl 23:01 »
Klart Du kan va hemma.  Du kan ju ändå inte koncentrera Dig på jobbet!
Kanske.
;D

cilla 75

« Svar #14 skrivet: 17 maj-08 kl 18:28 »

Äntligen har dom små kommit!
Jag hade nog LITE fel ang det där med värkarna....
Allt gick fort och bra :)

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 21 maj-08 kl 20:37 »
ÅSÅFINA!  Grattis!!

cilla 75

« Svar #16 skrivet: 21 maj-08 kl 21:24 »
Tack!
Dom blev ju ännu sötare när dom var riktigt rentvättade och mysiga.
Jag trodde inte killingar var såå mjuka och gossiga. Man har ju suttit där en och annan stund :)
 /Cilla

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 22 maj-08 kl 08:15 »
Ja, nu vet Du att dom är ÄNNU mjukare och gosigare och rarare och busigare än Du anade då Du skrev det där.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser