Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm me diarre vad gör jag nu ?  (läst 9038 gånger)

Taggis

• vänner
lamm me diarre vad gör jag nu ?
« skrivet: 22 apr-08 kl 19:30 »
Har ett bagglamm som jag flask matat sen han var ca 1 dygn ,mamman ville inte ha honom  :(!
Har honom i en box med värme lampa o flask matar honom ,han blir 3v på lördag.
Nu till problemet han fick diarre i torsdags 17/4 prata me vet o fick utskrivet Dihydrostreptomycin vet. som han skulle ha 2- 5 dagar.
Det har han fått men han har fortfarande diarre !Pratade me vet idag igen o enligt honom borde diarren försvunnit efter 2 dagar ,han sa att jag kunde prova me ex. filmjölk 2 msk. så nu ger jag honom det.Han är pigg o glad o äter sin lamm näring + vatten me honung o salt i (vet ´s ordination).
Jag hade blivit såå glad om nån kunde ge mej fler råd på vad jag kan göra för min Lammis.

Tack på förhand Lammis oroliga "mamma"
« Senast ändrad: 22 apr-08 kl 20:29 av Taggis »
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Abruzzo

SV: lamm me diarre vad gör jag nu ?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 20:33 »
Hej
1
När jag hade flasklamm som fick diarre så köpte jag en tablett hos LG som heter Effydral och skall lösas upp i vatten innan den ges.På ett dygn var diarren så gott som borta.Tyvärr vet jag ej om tabletten finns att få tag på hos tex. Granngården eller liknande.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 21:12 »
DHS tabletterna brukar fixa diarre.

Vad är det för färg på lammets diarre ?
mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 22 apr-08 kl 21:52 »
Hans diarre är senaps gult .
Var får man tag på DHS tabletter ?Eller är det dom jag redan har  :-[,så det är en förkortning på dom menar jag ?

mvh Taggis
« Senast ändrad: 22 apr-08 kl 21:56 av Taggis »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 23 apr-08 kl 00:46 »
de går bra att blanda i några teskedar honung i lammnäringen.. mot diarre om du inte har nåt annat hemma...

tänk också på att de är viktigt att den är lagom varmt o att inte ge för mycket i början...
Men de vet du väl redan...

de kan dem ocks få diarre av.. fick han tillräckligt med råmjölk?

de är ju försent nu... emn de är livsviktigt för lamma att få råmjölk innom 6 timmar för at de skall få immunitet osv..

Lycka till.. :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 23 apr-08 kl 11:44 »
Jo det är DHS -tabletter du gett :)

Men dom hjölper inte om det är t.ex Virusdiarre (Rotavirus) han har fått.

Du får ha koll på hans temp och se till att dricker.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 23 apr-08 kl 12:26 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Arne/norwegian

« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 20:32 »
Vet ikke helt om det fungerer til lam, men til geiter har jeg brukt en pulverblanding av kritt og eikebark, som jeg fikk kjøpt på apoteket. Det skulle røres/ristes ut i litt vann og gis rett i munnen/svelget fra en flaske to ganger om dagen. Det fungerte som regel bra i løpet av et par dager, men hvis det var alvorlig var det bare DHS som hjalp.

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 23 apr-08 kl 21:29 »
Om det bara handlar om att magen är i olag (inga parasiter eller virus) så brukar kolpasta hjälpa. Finns hos Granngården eller liknande affärer. Kolpastan är i en tub som man kan behöva köpa en "pump"för att få ut det. Kan kännas som en dyr engångskostnad men sedan har man pumpen till kommande tuber. T ex kan man köpa liknande tuber med energipasta att ge till svaga får.
Vill man inte investera i pumpen så kan man bara köpa tuben och sedan för hand tycka ut en klick pasta som man sedan kladdar i en spruta och sprutar i munnen. Det blir mycket svart och kladdigt.
Detta är en av mina bästa investeringar fungerar bra till får och lamm. Några pump så brukar magen ha lugnat sig  ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 20:59 »
Fast pumpgrejen är ju rätt billig 47 kr
men kolpastan (Procol 4 pack) kostar ju desstomer.... ;)  398 kr...

..fast man kan kanske gråta till sig att få köpa bara en tub ?

Mvh Rosa

hustran

« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 22:10 »
Vi hade för ngr. år sedan problem med Diarrè lamm....coccidios? då gällde det en salva som var "underbar" SOCATYL" du tryckte in en snutt i lammet ngr. dar så "vips" stoppades det. Men i ditt fall så tror jag att du ger för mycket i din iver att lammet skall må bra. Den har ju inte fått lära sig att äta "riktig" mat. Det får den av tackan eller andra lamm. Vi köpte dyrt kolpasta för 100 år sedan men upptäckte att det var betydligt billigare att elda i fårhagarna. De reglerar magarna själva. Släpp lammet löst...... ;D

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 27 apr-08 kl 10:54 »
Vi ger Diarsanyl till kalvar med diarré, kan man ge det till lamm också?

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #11 skrivet: 28 apr-08 kl 20:18 »
jag ger en blandning av torrjäst druvsocker och ljummet vatten, det fungerar mycket bra
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 19 maj-08 kl 09:30 »
TACK alla ni för råd o tips  :)!
Min Lammis lever o har hälsan magen blev ok så nu är det kulor som kommer !Han får ffr flaska men äter även lamm pellets med god aptit.
                 Tack igen från Lammis lättade "mamma"

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser