Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad säger lagen om strö i hönshuset?  (läst 4296 gånger)

AnnyLee

• Gäst
Vad säger lagen om strö i hönshuset?
« skrivet: 09 jul-08 kl 19:19 »
Jag har 5 djur på en yta av 6 kvm och jag kör med sågspån på golvet. Mina höns är världens grisigaste varelser; de lyckas ALLTID hoppa ut sitt vatten trots att jag har provat alla möjliga sätt att ordna denna detalj på. (Jag tänker INTE lägga ut en mindre förmögenhet på något dyrt  vattensystem till 5 höns!)

Det värsta är ju inte vattenåtgången utan att spånet blir dyngsurt och jag får mocka, mocka, mocka  >:(

Jag funderar nu på att dela av hönshusets golv och inte ha spån på den halva där de har mat och vatten. På den andra halvan blir det massor med härligt spån att sprätta i. Skulle detta vara lagligt eller åker jag dit om miljösnubben kommer och kontrollerar hönsen?

sallyomolly

• Gäst
SV: Vad säger lagen om strö i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 19:31 »
När mina är ute har de en hink med vatten, en sån där liten, jag har spikat en spik i väggen och hängt den på. Kan du göra inne.

Det finns såna där avlånga små spänner, de är ännu bättre.

AnnyLee

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 19:36 »
När mina är ute har de en hink med vatten, en sån där liten, jag har spikat en spik i väggen och hängt den på. Kan du göra inne.

Det finns såna där avlånga små spänner, de är ännu bättre.

Ideén är god, men funkar det med kycklingar också? KOmmer de åt vattnet? Tänker att när de stora hönsen har druckit så har ju vattennivån sjunkit en hel del?

johe71

« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 21:05 »
Skulle detta vara lagligt eller åker jag dit om miljösnubben kommer och kontrollerar hönsen?

det här säger lagen (DFS 2007:5 Saknr L 100) om strö för frigående värphöns
Citera
Ströarea 1/3 av golvarean, dock minst 0,025 m2/höna

enligt KRAVs regler (som också säger 1/3) så inkluderas sandbadet i den 1/3-delen, så det är väl rimligt att anta att detsamma gäller för de vanliga reglerna

detta är för övrigt definitionen som finns i lagen
Citera
ströbädd: en bädd av strö som gödslas ut med ett intervall från någon eller några veckor upp till ett år. En ströbädd hålls torr genom att nytt strömedel tillförs ovanpå det gamla. En ströbädd som "brinner", dvs. utvecklar värme under en biologisk nedbrytningsprocess, kallas vanligen djupströbädd,

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 21:09 »
Det är inte en förmögenhet med en riktig vattenautomat istället för att lägga pengarna på spån o arbete.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 21:17 »
För 28 spänn får du denna, finns bl.a. hos Högberga som även har större för några tior till.
http://www.hogbergaab.se/
Inget söl, men man måste rensa i vattenrännan varje dag om man har spån.
« Senast ändrad: 09 jul-08 kl 21:20 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

johe71

« Svar #6 skrivet: 09 jul-08 kl 21:21 »
Jag tänker INTE lägga ut en mindre förmögenhet på något dyrt  vattensystem till 5 höns!

Jag använder sådana här 10-liters automater från granngården, kostar en 50-lapp ungefär (om jag inte minns helt fel)

jag har byggt upp en plattform av tegelstenar (2 stenar hög) som den står på... det är bara när den är tom som de har lyckas välta den. (nu har jag iof bara strö på 1/3 av golvet och mat och vatten står givetvis inte i den 1/3-delen... men det blir ju ändå kladdigt om de skulle välta vattnet :) )

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 09 jul-08 kl 21:44 »
Använder två stycken 10-liters (likadana som i bilden ovan). För att slippa en massa strö i vattnet har jag en ram av 45x70 mm regel (reglarna på högkant) med ett nät spikat ovanpå som vattenbehållarna står på. Drar hönsen med sig strö eller att de skvätter ut vatten så faller det igenom nätet. 

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 21:49 »
Sätt det kar som de ska dricka ur högt, och gör det inte för stort. En upponervänd drickaflaska (5 liter) eller liknande som vattenföråd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnnyLee

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jul-08 kl 07:41 »
Tack för alla svar! :D
 Det får bli en tur till lantmännen för en vatten automat och hoppas på att den funkar bättre än min hemgjorda variant på en liknande ;) När jag skrev vattensystem hade jag något med rör, nipplar och backventiler i tanken, inte något så enkelt som en vatten automat :-[ Ibland är man inte så slug ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 10 jul-08 kl 08:15 »
Tack för alla svar! :D
 Det får bli en tur till lantmännen för en vatten automat och hoppas på att den funkar bättre än min hemgjorda variant på en liknande ;) När jag skrev vattensystem hade jag något med rör, nipplar och backventiler i tanken, inte något så enkelt som en vatten automat :-[ Ibland är man inte så slug ;D
Alla är vi barn i början  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AnnyLee

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 jul-08 kl 13:36 »
Alla är vi barn i början  ;)

Och jag slutar aldrig att vara barn ;D

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #12 skrivet: 10 jul-08 kl 14:04 »
Högberga har vattenautomater som ser lika dana  (vit/röda) ut nästan men med handtag som du kan hänga upp i en kedja i taket krokar med en karbinhake. Lätt att ta ner och hänga upp. 

Kostar inte heller så mycket. De är bättre än lantmännens tycker jag.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 16 jul-08 kl 19:20 »
Högberga har vattenautomater som ser lika dana  (vit/röda) ut nästan men med handtag som du kan hänga upp i en kedja i taket krokar med en karbinhake. Lätt att ta ner och hänga upp. 

Kostar inte heller så mycket. De är bättre än lantmännens tycker jag.

Instämmer! Jag började med den upphängda varianten men lyckades ta sönder den (naturligtvis inte JAG). Lantmaännen hade inte den sorten så jag köpte en att ställa men jag gillar inte alls den varianten. Den jag hänger behöver jag inte tömma på spån!
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 26 jul-08 kl 22:39 »
Vi köpte först våra två rödvita vattenautomater från Högberga, bara för att senare växla ner till de grönvita från Granngåden. Under har vi en röd "spillbricka". Den hänger i taket men rätt högt så att kutterspånen inte hamnar i rännan. Dessa två grönvita är vi supernöjda med till våra fem hönor. I hönsgården har vi ett litet terracottafat. Nu i värmen så provade vi med en hundskål, men den drack de ingenting ur så nu får de nöja sig med fatet igen.
Varför två? Vi byter ren mot smutsig!

I denna sommarvärme behöver både folk och fä friskt vatten!

Varmaste sommarhälsningar från Kolbäck!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #15 skrivet: 28 jul-08 kl 03:26 »
Hej! Jag har också grönvita från granngården som hänger i en kätting från taket. Dom fungerar utmärkt och får inget strö i vattnet. Lätta att göra rena också.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 28 jul-08 kl 10:03 »

Mina stora Sussex som har god förmåga att flytta på det mesta har mat och vatten utanför sitt rum, i "min korridor". De får sticka ut huvudena genom ett räcke. Resultatet är renare mat och vatten och mindre spill.
Dessutom lättare för ev. avbytare, som kanske inte är helt bekväm med att trängas med dessa stora tuffa höns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser