Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselbräda  (läst 10702 gånger)

johe71

SV: Gödselbräda
« Svar #20 skrivet: 21 maj-08 kl 08:39 »
Oj, det låter avancerat. Fungerar det? Ser du några?

jo, lite halvavancerat låter det väl :) det funkar säkert jättebra då kvalstrena söker efter en springa/undanskymd plats där de kan gömma sig när de inte suger blod från hönsen på natten...

samtidigt låter det som "gammal" kunskap, från tiden innan de hade uppfunnit wellpapp  ;D (inte för att man ska förakta gammal kunskap, men att sätta en bit wellpapp runt sittpinnarna är lite enklare, inte minst om man får lite kvalster och ska göra sig av med dem... wellpappen är det bara att byta, med delade sittpinnar är det lite mer jobb...)

inlägg om wellpappfällor

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #21 skrivet: 21 maj-08 kl 10:38 »
Oj, det låter avancerat. Fungerar det? Ser du några?

MVH I-K

Vet inte en nu ;D Liger i start groparna för att inreda ett hönshus. ;D Samlar all info jag kan.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #22 skrivet: 21 maj-08 kl 11:15 »
Ett säkert kort är att använda sittpinnar i metall ::) där finns inge skrymseln att lurpassa i :P
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #23 skrivet: 21 maj-08 kl 11:19 »
Men heller inga fällor till krypen. Fast de är nog lättare att hålla rean. Vad gillar hönnorna mettal sitpinen ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 maj-08 kl 12:03 »
Verkar halt. Jag ser framför mig hur man kommer ut på morgonen och hittar hönsen hängande upp och ner som fladdermöss. 8)

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 maj-08 kl 13:03 »
 ;D ;D ;D

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #26 skrivet: 21 maj-08 kl 16:17 »
Har ingen aning då jag inte testat detta själv. Jag har däremot hållare i metall som jag värmer med varmluftspistol vid storrengöring ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

sonja på slätten

• Halland
« Svar #27 skrivet: 21 maj-08 kl 22:37 »
Det är min sovpinne som  Ivrigtut beskriver. Den är inte alls svår att göra. Den består helt enkelt av två "pinnar" den ena liggande på den andra. Underst en regel, 4,5 cm bred till dvärghönsen. Ovanpå den vilar en bräda i samma bredd, eller allra helst en list avsedd för inomhussnickeri som är lite skålad eller konkav på undersidan. Den  hålls på plats av vinkeljärn e.d. och  ska vara lätt att ta loss och inspektera ofta. Ser man inga kvalster där är det troligen inga någon annanstans heller, utom i ev.ruvrede.
Det är bättre att få kvalstren där man lätt kan kontrollera dem än att de finns i väggspringor eller tak eller golvströ.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

73 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser