Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta skott från en murgröna?  (läst 8965 gånger)

VegoDanne

• Skogstroll söker hem
Ta skott från en murgröna?
« skrivet: 18 feb-08 kl 15:11 »
Hallå,

Tänkte ta hem en souvenir från mitt universitet nu på vårkanten. Huvudbyggnadens södra kortsida är heltäckt utav en magnifik murgröna. Det vore kul att få hem ett skott och kunna plantera hemma. Eftersom jag är fullkomligt grön när det gäller växter så var jag ju tvungen att vända mig till Alternativs experter ;)

När är det optimalt att ta ett blad? Precis när de har spruckit upp? Hur ska jag ta hand om det under transport? Och hur länge trivs en murgröna i kruka?

Sköt om er,

/Danne
Mossskog sökes. Tips välkomnas. Kram på er!

Sommartorparn

SV: Ta skott från en murgröna?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 21:39 »
Inte för att jag är expert, men jag läste alldeles nyss att det bara är att ta ett blad och stoppa i vatten, så det har jag gjort. Efter 3 veckor lever bladen fortfarande men har inte fått rötter. I kruka tror jag väl att de har ganska lång livstid, har i alla fall inte hört annat.

hustran

« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 09:28 »
Jag har många gånger norpat murgröna, det är lätt. Tag gärna en reva med ngr. blad. Sätt den i vatten, snart så får den rötter, sk. vattenrötter. sätt den då i rätt blöt jord ljust men inte i solen. Murgröna lär inte trivas direkt i sol. Jag har även stoppat ned min reva direkt på växtplatsen och även det lyckas i bland. Har rest med revor i alla fall en vecka i plastpåse, bara luftat den i bland.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 feb-08 kl 15:14 »
Om man tittar nära på revorna ser man så knottror eller "larver" som sticker ut, detta är rotanlag. Lägger man dem mot fuktig jord kommer dom att växa ner i jorden.

Tycker absolut du ska prova VegoDanne, det brukar funka bra hur man än gör. Se bara till att hålla jorden fuktig tills sticklingarna/revorna rotat sig ordentligt och börjat växa. Det går bra att ha murgröna i kruka, de lite mindre varianterna är ju vanliga och lättskötta som krukväxter.

Nu fick jag lite inspiration, ska ut och klippa massa murgrönesticklingar och sätta i en hink jord på verandan, några i en burk vatten inne ... så får vi se vad som tar sig.

Pong

« Svar #4 skrivet: 22 maj-08 kl 23:25 »
http://www.bakker.se/Garden/Article.aspx?article=487

Läs här så du inte tar skott från en "vuxen" murgröna om du skall ha en klättrande murgröna.

hustran

« Svar #5 skrivet: 23 maj-08 kl 06:51 »
Tack, spännande läsning. :)

Bo

Långlivade växter
« Svar #6 skrivet: 23 maj-08 kl 06:58 »
som träd och murgröna muterar varvid grenarnas frön och pollen efter hand kommer att bära på delvis olika anlag.

Du bör alltså leta efter grenar som har den vackraste flikigheten, det kan skilja mycket. På marknivå hittar man också revor som rotat sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser