Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min gethona diar inte som hon ska  (läst 3255 gånger)

Kattamor

Min gethona diar inte som hon ska
« skrivet: 28 maj-08 kl 21:40 »
Min gethona Doris fick en liten bockkilling i söndags kvart i 7 på morgonen. Slemproppen lossnade halv 12 på förmiddagen dagen innan, på lördagen. På dom 19 timmarna hade hon bara 3 svaga krystvärkar, så på söndagen vid 6 på morgonen ringde jag till "bondmoran" på gården intill. Då låg Doris och skakade. Kerstin kom redan efter 10 minuter. Hon tog lite vaselin på handen och stack in den och kände att fostret låg rätt och sen tryckte hon upp mot bäckenet så att krystvärkarna kom. Sen vid varje krystvärk så hjälpte hon till att långsamt, långsamt dra ut killingen. Sen visar det sig att Doris inte vill dia sin unge. Jag får ge honom en blandning av 1 del vispgrädde och 3 delar vatten med lite druvsocker i. På måndan så ringer jag till distriktsvetrinären som säger att jag ska ta tempen på Doris. Då hade hon 39,7 i feber. Hon kom hit och undersökte Doris och ansåg att hon hade livmoderinflammation, ett resultat av kvarbliven efterbörd eller kanske rent av dött foster i livmodern. Hon får antibiotika som jag ska ge i 5-7 dagar. Doris visar redan tecken på att bli bättre, då jag får mjölka henne (vilket jag inte fick innan). Men hon diar inte självmant sin unge. Jag får gå ut var annan timme och resa henne upp. Ibland tar ungen spenen och ibland får jag mjölka henne för att sen ge killingen det. Jag stödmatar honom dessutom fortfarande med gräddblandningen då han är väldigt liten. Doris är 7 år gammal. Ibland kelar hon med sin unge, och ibland låter hon den ligga själv. Hon födde en döfödd killing som förmodligen blivit strypt av navelsträngen i februari förra året, så tekniskt sett är hon inte förstföderska. Är det här normalt? Om jag måste vara den som matar den hur länge måste jag hålla på med det? Och hur ofta ska han äta 1, 2, 3 respektive 4 veckan? Jag får inte i honom mer än 10-11 milliliter varje gång. Jag tycker det verkar lite. Det är ju inte ens en matsked. Hur långt mellan matningarna kan man dra det på natten? Det är lite jobbigt att mata honom var annan timme dygnet runt, men han är helt underbar och ja vill att han ska leva så jag gör det så gärna. Jag är jättetacksam svar och om någon kan hjälpa mig. Kram.

Goatgirl 1

• -
SV: Min gethona diar inte som hon ska
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 22:03 »
Min gethona fick en killing i februari, efter 10 dagar blev hon sjuk för hon hade nog inte fått ut allt som hon skulle. Som tur var skulle veterinären ändå till oss den dagen, så hon fick 2 olika sprutor, den ena var väl till hormoner.  Hon fick ju slut på mjölk så vi fick mata killingen ca 4 gånger om dagen tror jag. Killingen försökte hela tiden att äta av mamman men hon hade inte mycket mjölk kvar. Gethonan slutade äta också, men vi fick rådet att gå runt med henne i trädgården så att hon kunde äta gräs, och det gjorde hon! Hon mådde bättre redan dagen efter.
Jag vet ju inte hur ofta en sån liten killing ska ha mat men den behöver ju rätt mycket om den inte får äta alls av mamman. Vi matade killingen med människo-mjölkersättning och det funkade bra.
Hoppas det går bra med getterna och att du får några bra svar här inne :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 28 maj-08 kl 23:58 »
Det är nog bäst om den lille får getmat. Mjölka ur mamman och ge ungen. Och funkar inte det, så ge Pontus eller någon annan mjölkersättning lämplig för getter. På Pontuspåsen står det hur man blandar för killingar.

Kattamor

« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 11:00 »
Tack, det ska jag göra. Men jag mjölkar henne allt som oftsast, det är bara det att det är svårt för en ovan mjölkerska att sätta sig halvsovandes och mjölka kl 4 på morgonen ;D Då är det bra att ha något annat som jag kan ge. Var köper man Pontus någonstans? Eller går det lika bra med mjölkersättning för lamm?

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 11:40 »
Är det oetiskt att tvinga henne?

Jag vet inte hur det är med getter som ratar sina ungar.
Men hos hundar som inte fattar att de fått valpar, kan man tvinga hunden att vara stilla så att bebisarna får äta sig mätta.
Det räcker i regel med bara någon gång för att tiken ska få rätt på sina modeskänslor och fatta galoppen.

dvärggeten

« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 12:56 »
Lider med dig det är ett helstidsjobb,verkligen!Hade samma problem förra året men köpte då ko-mjölk direkt från en bonde,råmjölk till en början och sedan efterhand vanlig opastöriserad mjölk från gården.Värmde den till 37 grader och i början e de problem att lära dem ta flaskan men det lossar,jag lovar.
Lycka TILL.PS,gav den var fjärde timma dygnet runt den första veckan sen kan man dra på det under nattetid.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 maj-08 kl 23:15 »

Om möjligt bör Du få i honom en liter "getmjölk" per dag.  Är det säkert att han inte får av Doris ibland?  Om Du inte har den äkta varan (eller om det är något fel på hennes egen mjölk) så kan Du använda vanlig komjölk från affären, om det blir enklare för Dig.  Eller om Du föredrar ersättning.   Vanlig nappflaska är nog enklast till en början, men om han är frisk och stark är det lätt att lära honom att dricka ur en skål i stället.  Mycket enklare att diska!!

Livmoderinflammation är väl inte normalt precis, men med den förutsättningen är följderna helt logiska:  Geten mådde INTE BRA, och fick en mycket svår förlossning.  Orkade inte bry sig, orkade inte fatta att det fanns någon annan att ta hand om.  Och de hormonerna är som mest aktiva den första halvtimmen efter förlossningen.  Just då mådde Doris inget vidare, med den febern.  Så Du har nog en flaskkilling att ta hand om, men om Du bara får fart på hans ätande så ska det nog bli en frisk rackare, som hittar på allehanda bus som Du kan skratta åt och slita Ditt hår över - samtidigt!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kattamor

« Svar #7 skrivet: 31 maj-08 kl 09:56 »
Jag har dock gått på Gruffs linje att köpa Pontus och ge killengen det. Han älskar det! Jag har själv smakat på det och det smakar sött och gott. Jag ger honom det i en 20 ml "sprutpump" som jag fått av vetrinären. Han får det var 4:e timme och då äter han ung 30 ml. Han visar väldigt klart och tydligt att han inte orkar mer än så. Förmodligen är han för tidigt född för han är väldigt liten till storleken och då är det ju bara naturligt att han är liten i maten också. Men jag tror nog att han diar lite då och då på Doris för i morse när jag skulle mata honom ville han bara ha 12 ml, sen slutade han att suga och lät det rinna ur mungipan. Men han är frisk och kry och nu känner jag att han kommer att leva. Doris älskar sin lille pojk och ligger och kelar med honom allt som oftast. Måste bara fråga, efter hur många månader ska man avvänja en killing från att dia? Kram på er alla och tack för alla råden jag fått!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 31 maj-08 kl 14:49 »
Inte skulle jag upp och mjölka kl. 04.00 på morgonen heller!  ;) Om inte tvångsmetoden "klämm mamma mot väggen och för resolut in ungen under henne" hjälper, hade jag mjölkat henne en tid på dygnet som passar mig och förvarat mjölken i kylen tills det var dags för matning. Och räcker inte mammans mjölk, blandar jag pontus till hela dagens behov på morgonen. Tycker Pontus smakar, tja....smällt glass på något sätt  :-[

Jo, killingar visar klart när dom är mätta. Och plötsligt sätter det fart och dom får i sig uppåt en liter varje gång.

Kul att det funkar för dig Kattamor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 31 maj-08 kl 18:57 »
Normalt slutar de dia omkring tre eller fyra månader gamla.  Kul att det funkar!  Inte heller jag skulle gå upp och ut mitt i natten, om killingen är så svag att han fortfarande behöver nattmål så skulle jag ha honom inne tills han klarar sig.  Om nu Doris tar hand om honom socialt, så kanske hon börjar mata honom så smått också.  Det är väl inget fel på mjölken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kattamor

« Svar #10 skrivet: 04 jun-08 kl 12:36 »
Nej, det är inget fel på mjölken och jag kan komma med det glädjande beskedet att Doris nu tar sin roll som mamma på högsta allvar och lille Loke diar henne som aldrig förr! Puh! Äntligen! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser