Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling äter inte, stirrar i väggen... skadad? Sjuk?  (läst 4784 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Igår kväll var det en kyckling (en vecka gammal) som inte åt alls vid kvällsmåltiden - stod bara i hörnet och stirrade mot väggen. Och den har inte ätit någonting på hela dagen idag när jag sett på. Och står på samma ställe trots all liv och rörelse omkring.

Men jag ser inget fel - ingenting i baken eller på annat sätt. Den verkar bara ha gett upp...
Det är möjligt att den har blivit skadad på något sätt när mamman har blivit attackerad av en annan höna som verkar bestämd på att hålla stackars Darkie ner i rangordningen.

Någon som har idé på vad det kan vara?
Och vad jag kan göra?
Jag tänker gå ut och droppa lite vatten i den från en liten spruta.
Kanske jag bör bara ta bort den från de andra ifall det är någonting smittsamt?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

sallyomolly

• Gäst
SV: Kyckling äter inte, stirrar i väggen... skadad? Sjuk?
« Svar #1 skrivet: 31 maj-08 kl 17:03 »
Det kan vara coccidios, det kan gå så fort på så små så att de inte hinner att få diarré.
Är den död imorgon och du får nåt mer dödsfall får du nog ge esbetré.

Jag har det hemma så jag hade nog gett det vid detta symtom.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 maj-08 kl 17:04 »
Hmmm....lustigt.
Skulle nog göra som du skriver.
Ta in den och kolla igenom ordentligt...känn på magen, kolla i munnen m.m.
Ge vatten och lite mat.
Nått lockande är ju burkmajs..............det kanske fungerar.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

Maria

Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 maj-08 kl 19:19 »
När min tupp hade coccidos så stod han just och stirrade in i väggen, uppburrad. Åt inte och drack inte, de lägger sig inte gärna ner utan står upp hela tiden om det är coccidos.

Lycka till

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-08 kl 03:14 »
Jag tog tips från annan tråd och tog in kycklingen för att värma upp ordentligt och matade med sockervatten. DÅ såg jag att den förmodligen hackats - det hade ett märke uppe på huvudet och vid ena ögat som inte hade synts till innan jag var alldeles intill.

Kycklingen piggnade den till sig och pep så fint. Den oskadade ögat öppnades och såg på mig. Fortfarande lite seg men jag trodde - i min enfald - att mamman skulle ta bäst hand om den, att jag skulle vara sämre ersättningssköterska. Så jag lade in den bakom mamman vid kvällsmatningen. Det såg ut att gå bra, men imorse så var den huvudlös - huvudet hade hackats helt bort, antingen av mamman eller någon av de andra hönsmammorna i konkurrensen med ungar i samma storlek...
hoppas det åtminstone gick fort, kroppen var inte skadad.

Jag SKULLE ha behållit lilla kämpen hos mig åtminstone tills den blev ordentligt pigg. Hönorna märkte säkert att det var något fel på den och reagerar visst inte med omvårdnad utan tvärtom?
Nästa gång tar jag inte risken.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 02 jun-08 kl 21:14 »
Höns och andra fåglar har ofta ett sjätte sinne för vad som är friskt eller inte. De kör bort eller hackar ihjäl sånt som de tror kan skada deras andra ungar. En sjuk kyckling kan ju döda hela flocken så dina hönor uppvisar ett friskt beteende för överlevnad.

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jul-08 kl 20:41 »
Jag har tänkt på det där...hade en hönskyckling som vid 10 veckors ålder blev illa hackad av antingen min goa tupp eller en av hönorna. Många sa till mig att det är säkert något fel på henne, ta bort henne...

Jag gjorde inte det, det djupa jacket i nacken läkte fint och hon fick en liten kompis att umgås med. Jag försökte flera ggr att sätta tillbaka henne i flocken men det var helt hopplöst...tuppen jagade henne trots att hon började se ut som en höna  :-\ varför?

Jag har fortfarande kvar henne, hon är vacker som en saga och verkar frisk. Det enda som är lite avvikande är att hon har en ganska hes röst  ??? kan det vara skälet tro?
Eller märkte tuppen att hon inte var av hans kött och blod som de andra kycklingarna?

Finns väl förmodligen inget svar...

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-08 kl 21:49 »
Till Margit.   Har du fortfarande din höna inne då?
och hur länge har du haft det?
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jul-08 kl 12:53 »
Till Margit.   Har du fortfarande din höna inne då?
och hur länge har du haft det?

Det gick aldrig att sätta tillbaka henne i den stora flocken med tuppen och den elaka hönan i...hon fick bo med en tuppkyckling i ett annat utrymme i tre veckor.

Nu är min semester över och tuppen och den elaka hönan har flyttat till min kompis då jag inte kan ha tupp där jag bor.

Så nu går hackkycklingen Fiona, som nu nästan är vuxen, ihop med en yngre hönskyckling samt en vuxen höna. Den andra vuxna är kvar på landet för att ruva fram kycklingar åt grannen.
Så just nu är det ganska lugnt, hon får sig ett nyp av den vuxna hönan i bland, men det är mer normalt  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser