Ja, det låter defintivit som att det är dina hanar som är orsaken till skummet i ögonen. Har man ankor ska man tänka på att inte ha för många hanar i förhållande till antalet honor, pga deras iver i parningstider och att de går rätt så hårt åt honorna. Det rekommenderas 1 hane på 4 honor, sen finns såklart undantag och det kan gå hur bra som helst med fler hanar på färre honor.
Jag hade två hanar till tre honor. Egentligen för få honor till två hanar, men jag valde att separera istället för att ta bort en hane. Första parningssäsongen hade jag honor och hanar tillsammans i början, men när honorna började få skum i ögonen så separerade jag dem för att skona honorna. Jag har inte låtit det gå så långt att de fått såriga ögon eler huvuden. Antingen så fick hanarna turas om att vara med honorna, eller så släppte jag dem samman bara en gång i veckan för befruktningens skull. Lite extra besvär, men det handlade om en så kort period så jag tog det besväret. Andra säsongen med båda hanarna gick det betydligt bättre. De var inte lika brutala längre så de kunde gå tillsammans med honorna hela tiden.
Parninssäsongen håller på en bit in på sommaren. När dina hanar börja rugga så kan du ta det som ett tecken på att det snart är över. Efter parningssäsong så ruggar nämligen hanarna till något som kallas eklipsdräkt. Det är en sommardräkt som ser likadan ut som honorna. Om du tittar på gräsänderna så har hanarna nästan likadan dräkt som honorna när de ruggat klart. Till hösten ruggar de en andra gång, och då får de tillbaka sin praktdräkt.