Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarber  (läst 1165 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Rabarber
« skrivet: 29 maj-08 kl 08:47 »
(läste en avhandling om just rabarberns goda egenskaper, och den ska vara en av de bästa medlen vid garvning av skinn)

Intressant, var läste du det? Kan du få fram den texten åt mig?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

Rabarber
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 13:18 »
Kimma, jag har den bara i ett gammalt urklipp från LantbruksMagasinet. Artikeln handlar om f.d Östtyskland, där de odlade mängder av just rabarber innan kommunismens fall. De gjorde vitaminer till befolkningen av den. Numer odlas rötterna för garvning och färgning av kvalitétsskinn och stjälkarna används i rengöringsmedel. Vill du ha en kopia får du PM:a mig din address.
Har läst nåt någon annanstans också, men har inte sparat det. Här växer rabarbern som ogräs ;D så det kunde vara nåt att satsa på ;)

Filip Skräplund

Rabarber
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 13:26 »
Kimma, jag har den bara i ett gammalt urklipp från LantbruksMagasinet. Artikeln handlar om f.d Östtyskland, där de odlade mängder av just rabarber innan kommunismens fall. De gjorde vitaminer till befolkningen av den. Numer odlas rötterna för garvning och färgning av kvalitétsskinn och stjälkarna används i rengöringsmedel. Vill du ha en kopia får du PM:a mig din address.
Har läst nåt någon annanstans också, men har inte sparat det. Här växer rabarbern som ogräs ;D så det kunde vara nåt att satsa på ;)

Kan vara något för fuktiga mulljordar på lerbotten, med god vattentillgång.
Ogräsbekämpningen sköter rabarbern själv, mha de stora skuggande bladen.
Jag har själv en liten rabarberdjungel härhemma, på just sån jord.

(ot  :-X )
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

Rabarber
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 13:37 »
Kimma, jag har den bara i ett gammalt urklipp från LantbruksMagasinet. Artikeln handlar om f.d Östtyskland, där de odlade mängder av just rabarber innan kommunismens fall. De gjorde vitaminer till befolkningen av den.

När jag hälsade på min brevkompis där, cyklade vi iväg till en uteservering, där det serverades rabarbersaft (som enda dryck) i mindre rena glas. Jag hade aldrig druckit rabarbersaft innan och tyckte det var gott. Min brevkompis stönade bara. Nu fattar jag varför.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Rabarber
« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 20:13 »
Det växer även här som ogräs därför tyckte jag det lät intressant.PMar min adress genast! :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

purelyplatonic

Rabarber
« Svar #5 skrivet: 03 jun-08 kl 21:31 »
Mina växer inte alls bra och det kryllar med ogräs....vad gör jag för fel? :'( ??? Jag älskar rabaraber

Birgit

Rabarber
« Svar #6 skrivet: 04 jun-08 kl 08:07 »
Fel typ av jord ???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rabarber
« Svar #7 skrivet: 04 jun-08 kl 21:27 »
Birgit, har idag erhållit kopian,ska bli intressant läsning,tack så mycket!   :-*:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser