Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla i pallkragar vs. att odla i "som vanligt"  (läst 2789 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
odla i pallkragar vs. att odla i "som vanligt"
« skrivet: 20 jun-08 kl 13:24 »
okej, vad finns det för fördelar här?

.....just nu kan jag bara se fördelar med att odla i pallkragar..........om man ändå måste göra allt för hand.

men vad är era erfarenheter?
Live simply......so that others may simply live.

Vitis

• Skåne
SV: odla i pallkragar vs. att odla i "som vanligt"
« Svar #1 skrivet: 20 jun-08 kl 15:33 »
Snyggt och prydligt, lätt att sköta, rensa, vattna osv. Bra dränering, varmare jord och man kan fylla på med precis den jordblandning man vill ha i.

Nackdelar, ytan blir begränsad och det är lite jobb och pengar för att fixa pallkragar eller hemmasnickrade ramar.

Jag håller på och snickra ihop några just idag faktiskt, av spillvirke som jag fått tag på. Fyller med kompostjord sen är det bara att ploppa ner fröna och vattna lite.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #2 skrivet: 22 jun-08 kl 10:08 »
Det enda som möjligen är negativt med att odla i pallkragar eller ram är att den totala odlingsytan blir mindre. Gångarna mellan tar plats. Jag tycker att gångar hör till i en odling och att det ser snyggt ut. Annars har pallkragen en rätt lagom storlek. Mer att vattna blir det, men inte så mycket.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jun-08 kl 16:36 »
Lade mina odlingar i "vildmarken" där nässlor och annat fått övertag, marken var hård och består av mycket lera.  En pressening som ska kväva skitet lades på och åtta pallkragar.
det har gått väldigt bra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 15:21 »
nu tänkte jag göra en "halvariant, med endast kragar utan pressening under. Kag har god tillgång på mark, men skulle verkligen behöva "rama in" odlingsbäddarna så att inte ungar och hundar trampar sönder allt.....vilket var predis vad som hände i år.......

...om det dessutom gör att det blir mindre ogräs och lättare på andra vis, så är det nog värt att prova!

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 16:23 »
Jag brukar inte lägga nåt under utan gräver ett spadtag djupt, på med kragen och så fylla den med kompost och jord.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 jun-08 kl 04:33 »
Pressenningen under är inte nödvändig, utom som i mitt fall, det finns en massa vegitation som ska bort under, nässlor till förbannelse, inte lätt att ta bort, och hotar växa igenom.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ekoStina

« Svar #7 skrivet: 07 jul-08 kl 16:23 »
även om du inte vill ha pressening är det bra att lägga något under pallkragen, annars växer lätt ogräs igenom och tar över odlingen. jag har provat både med och utan underlag. jag lade ut tidningar under pallkragen (det förmultnar lagomt till dess att ogräset under har dött  ;D). i dessa kragar har jag inte fått ett enda ogräs underifrån, men i de utan underlag har jag fått både gräs och någon fingerört/blodrot som försöker ta över. det måste ständigt rensas i dessa, vilket inte är så bra med frösådd då jorden rivs upp och frön och groplantor drunknar.

om du odlar i pallkragar borde ju inte hundar och barn springa i dem  ???, iaf inte om du har två lager kragar på varandra.

Lycka till!
« Senast ändrad: 07 jul-08 kl 16:25 av ekoStina »

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 08:00 »
har inte odlat i kragar i år...men det blir till nästa år....helt omöjligt att hålla alla utanför odlingsbäddarna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser