Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  täcka med ull  (läst 4985 gånger)

yvonn

täcka med ull
« skrivet: 16 maj-08 kl 18:13 »
Någon som tror eller vet hur det fungerar? vi har en massa dålig fårull. Använda som marktäckning mot ogräs? på gångarna i landet?, under krusbärsbusken där det växer brännässlor, ett tjockt lager där?
blåser den kanske bara i väg från gångarna och kommer kanske krusbärsbuskens rötter också bli för täckta?

koko

• Gäst
SV: täcka med ull
« Svar #1 skrivet: 17 maj-08 kl 00:39 »
Den borde nog inte blåsa bort, men den ger ju kanske inte nån vidare näring som marktäckare? Alltså, jag vet inte men bara spånar... Men den borde inte brytas ner lika fort som växtdelar?
Ull tar ju upp fukt och inte vatten så det kanske funkar som jordfuktare och skyddar mot de mest uttorkande solstrålarna?
Du kan väl testa med ull som ogräskvävare och berätta hur det gick?
Jag la lite skräpull på komposten nyligen, men vet inte hur det kommer att funka... mycket nyfiken på ullanvändning, dock!

yvonn

« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 07:17 »
på lång sikt borde ull vara bra som gödselgivare, men jag tänker mig mest funktion som ogrästäckning. får prova och hoppas att den inte blåser bort eller att det kommer djur och bökar runt den allt för mycket.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 08:27 »
Jag har för mig att någon har berättat här på forumet om en trädgård där man lagt fårull på gångarna, minns inte riktigt var bara...?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 08:32 »
Jammen, det visade dom väl i trädgårdsprogrammet med hon Gunnel? Skojigt var det i alla fall och det var mjukt och skönt att gå i gångarna.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 26 maj-08 kl 00:27 »
Det går utmärkt att täcka gångar o dyl med ull, man får ta ett ganska tjockt lager för ullen gojsas in i jorden och trampas ihop. det blir ogräsfritt  och är skönt att ligga på. SOm gödsel är sjäälva ullen nog inte lämplig, det multnar knappt alls. Däremot innehåller den ju en hel del "föroreningar" som frigörs med varrning o regn.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Kastanj

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 jun-08 kl 18:39 »
Det var på Mandelmanns trädgårdar utanför Simrishamn som de använt sig av ull som täckningsmaterial... www.mandelmann.se
Schysst kille i Skåne. På mitt ställe finns än så länge mina hundar (ridgeback) och dvärgkochin (ett helt gäng), gotlandskaniner, katter och värmlandsfår och sen får vi se vad nästa blir..:)
Finns någon kille som vill göra mig sällskap så hör av dig...;)

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jun-08 kl 09:25 »
jag anvaender min ull till at ha som marktaeckare i rabatter,,
jag tar inte till vara nagon ull alls och det aer inte loensamt att koera till nan som koeper foer det aer saa daaligt betalt haer nere om man inte har stor produktion o speciella typer av ull.
sprider runt i rabatter daer jag har native bush,,typ olika snabbvaexande traed o buskar men vill ha ren mark runtomkring och under traeden o buskarna.

det tar laang tid innan det typ smaelter bort.
tycker bara det kaenns laeskigt att ga paa med bara foetter, lite typ gammalt haar,,yuck!

signe

« Svar #8 skrivet: 15 jun-08 kl 13:07 »
Ett bra sätt att få tag i maskar till maskkomposten är att lägga ut ull på en gödeselhög eller annat näringsrikt ställe. Maskarna älskar ullen så när man lyfter på den efter några månader så finns där massor av mask.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #9 skrivet: 17 jun-08 kl 12:29 »
Gud vad smart!
Jag är så less på naten i mina gångar i grönsakslandet. Jag har fått ull som jag inte har tagit hand om. Jag kan sortera ut den som är sämre och lägga där!
Kul! då har mina prydliga grannar ännu mer att yvas över  ;D
kan själv

Tuve

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 jun-08 kl 17:39 »
Det var på Mandelmanns trädgårdar utanför Simrishamn som de använt sig av ull som täckningsmaterial... www.mandelmann.se

Det ska visst vara bra mot sniglar med. Annat täckmaterial gynnar dem ju bara!

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser