Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny sida (loppor) hos mig själv!  (läst 1602 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Ny sida (loppor) hos mig själv!
« skrivet: 22 jun-08 kl 16:26 »
Fullt med loppor i ett rede! Kryllar av larver!
Jag använder mig aldrig av kem preparat! :-X, sa jag innan men just idag så......Frontline i källaren (hundens) och snart är det kväll. Hönsen sitter på pinnarna så lätt att bli av med plågan....Nytt hönshus är på gång....där vill jag inte ha in några löss! :-\ :-\ :'( :-\ .....förstår ni hur jag kämpar??? Ni som är emot bekämpning alltså! ;)
Jag tror ändå att jag tar frontline i detta akuta läge och sedan arbetar på förbättring av sandbad och lite andra förebyggande metoder.
 :-[SKIT! Jag som ALDRIG har haft ohyra! Tycker jag har det så bra för mina höns! Ack Ack!
Jag lär så länge jag lever! :-*
Tack för att jag fick skriva av mig ...nu ska jag bara fundera ...tills ikväll! Om någon av er har ett bra quick fix med milda metoder så skriv gärna det till mig..... för....jag behöver höra det :-\
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Ny sida (loppor) hos mig själv!
« Svar #1 skrivet: 22 jun-08 kl 16:52 »
Usch ja, det är verkligen trist att tvingas ta till kemikalier! Tror att vi alla hade sluppit, men ibland verkar man inte ha några alternativ. Det finns ett medel som heter Exner petguard som är ekologiskt. Säljs i zooafförer. Har dock fått för mig att det inte är så effektivt. Lycka till!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 04:55 »
Kryllar av larver ???
Kan det vara fluglarver?
Är det loppor eller löss ??
Du får ta till Etotal.
Löss får alla ngn  gång.
Lycka till med saneringen.
Hedemorahöns

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-08 kl 09:39 »
Hej igen!
Ganska säker på att det är loppor i larv-stadie!. Prickiga ägg av blod. All spån i redet söndersmulad och blodprickig. Enstaka svarta kryp vilket jag nu id till loppor! Blääää! Ska städa ur hela hönshuset idag se om det hjälper! Lite ansträngt eftersom det ösregnar och vill ha alla hönsen ute och vädra igenom. Näää...jag vet hönor tål regn det är mest kyllingarna som går med sina mammor! :D
Tack för era tips. Kram Åsbokadorra

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 23 jun-08 kl 11:05 »
"ett bra quick fix med milda metoder " är att under sommaren plocka in renfana och lägga i redena. Ska visst vara ett gammal beprövat sätt att hålla ohyra borta, så varför inte ;)
Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-08 kl 11:22 »
Renfana sa du, ok då får jag ut och plocka det! Det är värt ett försök! Tack Curmbox!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-08 kl 13:50 »
Hur går det med loppjakten ??
Hedemorahöns

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-08 kl 14:50 »
Tja, bra tror jag . Rensade ut redena och hönsen ser ut att må väl och jga kan inte hitta fler loppor så jag ska ge det lite tid.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jun-08 kl 16:42 »
Allvarligt, har du inte behandlat hönsen el har jag fattat fel?

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 20:17 »
Nej du har inte fattat fel! Har rensat ut, plus mmassa ny sand. :D Jag kan inte hitta en enda loppa på hönorna och de verkar må hur bra som helst.  :o :DJag måste se vart det här luter innan jag behandlar känner jag. Självklart kommer jag behandla dem om jag märker  att det finns mer loppor eller om jag ser att hönorna börjag att må på ngt sätt sämre. Jag är helt inne på att inga höns ska gå omkring och må dåligt eller klia sig pga loppor! :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser