Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandlåda  (läst 3842 gånger)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
Sandlåda
« skrivet: 28 maj-08 kl 11:22 »
Jag har tänkt bygga en ram till hönsens sandbad, men nu vet jag inte riktigt vilken storlek som blir lagom. Det kommer vara 3 stycken dvärgkochin som ska flytta in här om någon vecka. Jag tänkte mig att lådan skulle vara ca 1 kvm, blir det för litet tror ni?
ofrivilligt hönslös

Taggis

• vänner
SV: Sandlåda
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 12:36 »
Mina gör egna sandbad lite här o där här hemma o där kan 2-3 hönor bada sammtidigt ,trångt tycker jag men dom älskar det!
Så dina höns sandlåda låter inte för liten. Lycka till me dina hönor
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 13:22 »
ute gör dom ju bara små hål som dom prisis får plats i typ så näe det där blir inte för litet. se til att det finns mycket sand bara.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 15:27 »
Se till så det inte kan regna in i sanden också, torrt och dammigt ska det vara.  :)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 15:54 »
Så bra! Då kommer de säkert bli nöjda ändå
ofrivilligt hönslös

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 21:14 »
Ett bra tips är att plantera en buske, helst fin och dyr, noga med djupt fint hål och dyr fin jord....

... där kommer hönorna älska att sand(jord)bada, gräva och sprätta...

Det hände med våra nya fina vinbärsbuskar nämligen... kvittade hur fina sand/jordgropar vi fixade på andra håll... de skulle prompt vara just där, nya buskarna välte av deras ansträngningar  >:(

Vi planterade om dem och hällde på täckbark nu ikväll, hoppas det minskar deras intresse...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lotus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-08 kl 15:02 »
Jag har gjort ett sandbad i en stor pallkrage som jag köpte på skroten för 30:-.  I detta badar 7 stoooora hönor ;-). Måste dock sätta tak ovanför eftersom sandbadet inte "fungerar" när sanden är fuktig... Inne i huset har de en kattlåda att bada i.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #7 skrivet: 01 jun-08 kl 14:31 »
Ja de kommer förmodligen bada överallt förutom i min specialfixade sandlåda  ;) Nu stal jag en bit av min pappas bikupor istället, mindre än jag först hade tänkt med det ska bara vara små hönor, de kanske kan tänka sig att bada där ändå.
ofrivilligt hönslös

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 01 jun-08 kl 21:55 »
Jag tror inte det gör så mycket om sandlådan är lite liten, mina hönor och tuppen brukar ligga i en riktig hög när de sandbadar, man får titta länge för att se var en höna börjar och en annan slutar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pita

• -
« Svar #9 skrivet: 01 jun-08 kl 23:39 »
Ett bra tips är att plantera en buske, helst fin och dyr, noga med djupt fint hål och dyr fin jord....

... där kommer hönorna älska att sand(jord)bada, gräva och sprätta...

Det hände med våra nya fina vinbärsbuskar nämligen... kvittade hur fina sand/jordgropar vi fixade på andra håll... de skulle prompt vara just där, nya buskarna välte av deras ansträngningar  >:(

Vi planterade om dem och hällde på täckbark nu ikväll, hoppas det minskar deras intresse...

Känner igen det där ;D Det är likadant hemma hos mig. Jag köpte afrikanskt älggräs för 3 år sedan, har aldrig fått se hur den ser ut ;D Mina ligger också överallt i rabatter och hålor i en hel hög. Så din låda räcker absolut. Jag har en sandlåda utanför hönsgården, men den är inte av intresse.

Tyvärr rakadero, har provat i mina rabatter med bark. Dom är där i alla fall ;)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Tedarix

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 02 jun-08 kl 10:07 »
Hej!
Om det är så att ni har sand i sandlådorna så är det kanske inte så konstigt att hönsen väljer rabatterna med dyr, köpt fluffig blomjord istället. Enligt studier man har gjort så väljer höns helst torvströ att bada i om dom får välja själva mellan fin sand, grövre sand, spån, jord eller torvströ.
Det hönsen gör när dom sandbadar är ju framförallt att dom "torkar av" gammalt eller överflödigt fett från fjädrarna som dom tidigare gnidit in från gumpkörteln när dom putsat sej för att hålla fjädrarna i trim. Torv har den bästa uppsugningsförmågan av dom ämnen jag nämnde tidigare så valet är kanske inte så konstigt. :P

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 02 jun-08 kl 17:42 »
Jag häller ut en påse torv i hönsgården då och då. Det gillar dom!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #12 skrivet: 19 jun-08 kl 12:09 »
För att inte få ihjälbadade buskar och plantor är det mest effektiva att placera lite större stenar runt omkring på den nygrävda jorden. Buskar/blommor/gräs och annat nyplanterat mår bra av det också eftersom det hindrar jorden från att torka så fort och det bunkrar värme som uppskattas av de flesta växter.
Det var inte detta som tråden handlade om men i alla fall....... ::)
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #13 skrivet: 02 jul-08 kl 19:47 »
Jag bestämde mig för att bara hälla ut ett par hinkar med sand istället, hittills har ingen badat någon stans. Det var bara lånehönan med tillhörande kycklingar som rullade sig ett par varv i jorden häromdagen.
ofrivilligt hönslös

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #14 skrivet: 03 jul-08 kl 08:54 »
Lite sent men till sandlåda har jag köpt låga plastlådor. De är lätta att göra rent under vattenslangen.
Tycker det känns skönt att kunna tvätta rent.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #15 skrivet: 03 jul-08 kl 14:09 »
Idag grävde tuppen ner sig i en jordhög och tog ett rejält bad där. Mitt idylliska sandbad står fortfarande orört. Muttermutter.
ofrivilligt hönslös

johe71

« Svar #16 skrivet: 03 jul-08 kl 14:25 »
Mitt idylliska sandbad står fortfarande orört.

har hönsen tillgång till andra saker att bada i än sand så är min uppfattning om att de hellre väljer något annat...

så sandbadet är mest till för att kommunens djurskyddsinspektör inte ska ha något att klaga på om han/hon kommer på besök :) (ur de gamla djurskyddsreglerna "Höns för äggproduktion
ska ha tillgång till rede, sittpinne och sandbad
"... reglerna är dock under omarbetning och skall enligt jordbruksverket vara klara våren 2008...)

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 03 jul-08 kl 22:40 »
Mina badar där ganska ofta. Men Hamburgern värper sina ägg där istället ???
Men va gör det.... ingenting
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 04 jul-08 kl 00:27 »
Jag har samma erfarenhet, att hönorna heller jordbadar än sandbadar (och helst där de inte får), så till vintern när de ska få innesandlåda igen så fyller jag den med dammig jord som jag samlar ihop i något hörn av trädgården innan höstvätan kommer.... inte lönt att köpa fin sand till dem inte...

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 04 jul-08 kl 11:48 »
Vi har ett sandtag att hämta sand ut..... men skall testa att blanda upp med torr jord oxå

Dela detta:

* Inloggade just nu

19 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser