Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben och dödsfall ?  (läst 1337 gånger)

Annsa

• Blekinge
Kalkben och dödsfall ?
« skrivet: 01 jul-08 kl 18:48 »
Hej!

Är nybörjare med höns. Övertog 5 st då minidjurparken i vår stad lades ned hösten -07. Sedan dess har vi fått 5 gullegrisar och lite avkommor från dem som är alldeles underbara!
Har uppmärksammat att ffa vår tupp fått vad jag tror är kalkben. Hönorna har mindre men är ändå vita om benen. Tuppen ganska mycket vit om hela benen. Låter som kalkben då jag försökt läsa på mig en del på nätet. Han verkar ej påverkad med klåda mm. Har ändå köpt Tenutex som jag ska försöka behandla alla hönsen med ikväll. Jag och min man ska försöka ge oss på detta. Först tvätta dem med borste och försöka skrubba bort så mycket som möjligt. Sedan Tenutex. Hur lång tid bör det gå mellan behandlingarna? Kan man behandla kycklingar som är 1 vecka gamla eller ska man avvakta?

Sedan hade vi ett mystiskt dödsfall på vår kära Aprilla (hönan som var barnens favorit) igår. Barnens faster skulle titta på våra kycklingar och i samma stund lade sig Aprilla ner och liksom fick andnöd. Gav inga läten ifrån sig med liksom gapade. Lade sig ner i gräset. Hade ej ätit något konstigt vad jag vet. Jag tog ett ägg från henne bara 15 min tidigare.
När hon lugnat sig efter några min bar jag in henne i hönshuset och lade henne mjukt i höet, hon blev liksom slapp i kroppen., andades och hade öppna ögon. Jag sa åt barnen att låta henne vara en liten stund. Efter 5-10 min tittade jag till henne och då fick hon ett "tokryck" och liksom nästan krampade fast jag tyckte mer det såg ut som om hon försökte krysta. Sedan bara lade hon sig rak lång och dog. Kan det varit så att hon haft många ägg i sig och att något stockat sig? Eller dör hönor så här lite dramatiskt? Nu vilar hon i vår skog och barnen har sagt adjö till henne men en gul fin ros intill "graven". Men jag kan inte sluta tänka på vad som hände henne, vår kära lilla Aprilla. Förresten, hur gammal blir en höna/tupp? Jag har silkeshöns och dvärghöns. Aprilla var en silkeshöna.
Glad över att det finns ett forum där man kan få lite tips och råd.
Tacksam för snabba svar. Anna
Bor med make och 2 härliga döttrar. Innehar dvärgkochinhöns av det sällskapliga slaget, en sjungande gulpannad amazonpapegoja samt en apporterande katt som är uppfödd på di från en Whippet.

sallyomolly

• Gäst
SV: KALKBEN OCH MISSTÄNKT DÖDSFALL
« Svar #1 skrivet: 02 jul-08 kl 08:52 »
Dödsfallet är nog inte av kalkben i alla fall. Låter mer som hon fått nåt annat, kanske hjärtat..

Får du inga fler dödsfall tycker jag inte du ska oroa dig.

Men kalkbenen är ju bra att behandla. Är det mycket skorv på benen så tar det tid innan det ramlar av, smörja med fet salva lite då och då efter tenutexen. Skulle tro att det tar flera månader att läka. Håll på med fet salva så behöver du kanske inte ta tenutex nån mer gång.

Innan nya fjäll växer ut tar det jättelång tid, de kan vara röda och känsliga på benen länge.

Bovanägare

• Gäst
SV: KALKBEN OCH MISSTÄNKT DÖDSFALL
« Svar #2 skrivet: 02 jul-08 kl 13:09 »
Jag tror ochså hon fick nån slags "hjärtattack". Min tupp gjorde samma sak i våras. Han gick med hönorna i hönshuset som vanligt, kluckade för jag hade precis skyfflat i foder i automaten så jag gick till nästa automat. Då fick jag höra att klucket lät så konstigt så jag vände mig om och tittade vad han gjorde då liksom bara lag han sig ned och gapade och krampade några gånger så var han död. Snacka om att dö på sin post.
Han var då ca. 6 år gammal. Höns kan bli uppåt en 10-12 år om de får vara friska och starka. Det är nog inte så vanligt att de blir så gamla men ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser