Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvinningsreden  (läst 5363 gånger)

chili

• Uppland
Försvinningsreden
« skrivet: 05 maj-08 kl 00:41 »
Hej,

Någon som kan lägga upp lite bilder på försvinningsreden?

Tittar i bägge mina hönsböcker, men det är bara lite suddiga foton eller kluddiga teckningar tycker jag.

Egentligen undrar jag väl främst hur botten ska utformas. Är det en slät träskiva som lutar nedåt åt det håll som ägget ska rulla eller något annat man ska tänka på? Är det något annat man behöver tänka på?

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Anna-Pia

SV: Försvinningsreden
« Svar #1 skrivet: 05 maj-08 kl 13:29 »
Hej  :)
Jag vill ochså gärna veta ! Huvudsakligen hur mycket det ska luta så att äggen rullar ned, men inte krossas/gå sönder...

Och hur gör man med 'inredningen', jag brukar ju ha halm i mina värpreden -det kan man nog inte ha om äggen ska rulla.. ?

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-08 kl 14:07 »
Om det är någon som bor i Sörmland och vill köpa billigt...

Jag köpte en tre-länga från Lantmännen och mina hönor vill inte ens gå in i reden - jag tror att det är för litet för dem. Så rekommenderas för raser mindre än gotlands lantras!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 05 maj-08 kl 15:52 »
Våra hönor vägra att lägga ägg då det var ett hål i botten på redet. Dom lade äggen på golvet istället.
När vi la hö i redet så klev dom in och värpte. Men då blev äggen kvar i redet istället för att ramla ner i lådan.

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 maj-08 kl 21:40 »
Redenas placering är det viktigaste! Materialet i dem spelar mindre roll...
  I försvinningsreden så har man oftast matta ( ex, astroturf ) eller nät.. i det senare fallet är det en stor fördel att låta hönorna värpa in sig på matta innan man låter dem ligga på nät!
Lutningen behöver inte vara mer än 10- 15 % ..testa o se  ;)

mvh Simon

Mattes Fjäderfän

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-08 kl 19:50 »
Jag har nät i mina reden och det fungerar aldeles utmärkt ;) Jag har inte några alls problem med hönor som lägger ägg på golvet istället. Det lutar inte särskilt mycket men äggen rullar ner bra endå :D
Mina Raser:
Stora:  Australorps, Faverolle, RIR, Sussex, Isbar, Fiftyfive Flowery, Maran, Pavlovskaja
Dvärg: Kochin

chili

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 jul-08 kl 23:07 »
Nu  har jag snickrat klart. Jag lade in en tunn plywood-skiva som lutande botten i stället för nät. Den går enkelt att ta ut för att göra rent. Hönsen kommer inom kort, så jag återkommer med rapportering. Foton kommer när jag hittar digitalkameran....

/Chili

uffeoanette

« Svar #7 skrivet: 21 jul-08 kl 20:29 »
Har någon en ritning? Vi funderar på att bygga en

chili

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 jul-08 kl 19:05 »
Har också ställt den frågan här på forumet men inte fått något svar. När jag byggde kollade jag igenom en massa gamla trådar här på forumet och hittade en del foton som inspiration men tyvärr ingen ritning.

På Högbergas hemsida finns ett foto som är ganska bra.
http://u3060.shellkonto.se/bilder/400.jpg

Jag kombinerade detta med måtten för reden som finns angivna i boken "Höns". Det är inga försvinningsreden i den boken men det går ju att vidareutveckla de som finns där.

/Chili

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser