Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trött tupp?  (läst 2273 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Trött tupp?
« skrivet: 09 jul-08 kl 15:05 »
Vad kan det vara för fel på min elvaveckors tuppkyckling? Han var pigg och glad i går, i dag sitter han bara på en pinne ute i hönsgården och sover, eller står och blundar, han verkar jättetrött helt enkelt, ingen fart på honom alls.

Jag tycker jag känner igen att jag har sett något liknande symptom på någon tupp här i forumet innan men nu hittar jag det inte.

Vad kan jag göra?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
SV: Trött tupp?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 16:59 »
Han har inte blivit blöt o kall ?Min ena höna drog runt på sina kycklingar häromdan i ösregnet o dom var som din tupp dan efter.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 17:22 »
Är han dålig i magen?
Vill han inte ligga ner?

I så fall kan det vara coccidos. Min tupp hade det i den åldern  :-\ men det kan ju såklart vara precis vad som helst.

Du kanske ska ta undan honom för sig själv, ge A-fil det skadar ju inte.

Lycka till!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 17:58 »
Det har visserligen varit rätt så regnigt och kallt ett par dagar, och han spatserar ju runt och 'vaktar' de andra kycklingarna som sätter sig i skydd från regnet...

Jag hade det där med fil i bakhuvudet, hade ingen fil hemma, försökte med yoghurt innan, men han ville inte äta det. Kanske är yoghurt verkningslöst i sammanhanget också?

Jag tror han ligger ner ibland också, sitter eller ligger eller står och blundar och verkar inte äta något.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-08 kl 00:17 »
Ge honom Esbetre utifall det är coccidios han har.
Det skulle jag gjort om det varit min tupp.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 10 jul-08 kl 21:38 »
Jag känner igen det där med Esbetre nu när du säger det, var får jag tag i det? Apoteket. Måste jag ta tuppen till veterinären då? De veterinärer vi har här verkar inte bry sig så mycket om höns...

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jul-08 kl 12:54 »
Jag känner igen det där med Esbetre nu när du säger det, var får jag tag i det? Apoteket. Måste jag ta tuppen till veterinären då? De veterinärer vi har här verkar inte bry sig så mycket om höns...

Du kan få recept via telefon av en distriktsveterinär, på djursjukhus vill de att man visar upp tuppen först  ::). Har du kollat om han är dålig i magen?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 11 jul-08 kl 22:57 »
I dag är Don Corleone mycket piggare, jag har inte hört honom gala men mina barn sa att han gol i morse, det gjorde han inte när han var hängig.

Jag har inte märkt av någon dålig mage, men det är ju svårt att se om nitton kycklingar springer runt och skiter i en rätt stor hönsgård...

Däremot märkte vi att hans ena öga var svullet. Han satt oftast och blundade, vi märkte sen att det mest var ena ögat han blundade med och att det var svullet. Är det också ett tecken på coccidios eller är det något helt annat?

Han åt bra i dag (bland annat a-fil, vi gav det till dem allihop, nerrört i andra godsaker) och sprang omkring, låg och solade och sandbadade även om han inte var riktigt lika sprättig som innan. Ska jag skaffa esbetre ändå? Skit att det är fredag kväll nu...

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jul-08 kl 01:55 »
I dag är Don Corleone mycket piggare, jag har inte hört honom gala men mina barn sa att han gol i morse, det gjorde han inte när han var hängig.

Jag har inte märkt av någon dålig mage, men det är ju svårt att se om nitton kycklingar springer runt och skiter i en rätt stor hönsgård...

Däremot märkte vi att hans ena öga var svullet. Han satt oftast och blundade, vi märkte sen att det mest var ena ögat han blundade med och att det var svullet. Är det också ett tecken på coccidios eller är det något helt annat?

Han åt bra i dag (bland annat a-fil, vi gav det till dem allihop, nerrört i andra godsaker) och sprang omkring, låg och solade och sandbadade även om han inte var riktigt lika sprättig som innan. Ska jag skaffa esbetre ändå? Skit att det är fredag kväll nu...

Det låter som om du kan avvakta....vid coccidos står de helt stilla och mår dåligt, kurar upp sig och varken äter eller dricker. De har diarré och i bland blodtillblandat.
Hoppas han repar sig!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 12 jul-08 kl 09:40 »
Då är väl frågan iaf om det var coccidios. Han åt och drack hela tiden om än inte lika ivrigt. Han låg ner ibland, stod still och liksom sov ibland och gick runt lite emellanåt. Det som var mest märkbart var ju de svullna ögat. Kan han ha blivit skadad (fast det syntes inget) när de bråkat lite? Kan han reagera med att bli så där hängig av det? Eller var det en lättare förkylning? Som satte sig i ögat? Ögoninflammation? Ensidig... Fast jag hörde honom aldrig nysa eller något sådant.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 13 jul-08 kl 20:56 »
Don Corleone är i alla fall återställd nu och väl det... Han är återigen den sprättiga dominerande tuppen, han gal och han vaktar och i dag gjorde han tre regelrätta påsättningar i rad... de små tjejkompisarna (12 veckor de med) fattade inte alls vad han höll på med och skrek bara...)

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser