Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt iväg beger sig hönsen? Hönsskit på gräsmatta  (läst 4052 gånger)

taccotad

• Skåne
När dom går lösa, håller dom sig på gården någotsånär eller dom sticker i väg långt? Självklart förstår jag att dom inte inser att vårt trästaket är gränsen för gården men det är ingen panik om dom ger sig i väg lite längre.

Sen diskuterade jag med min mor angående att ha hönsen fritt gående. Jag sa att jag TROR att dom kommer hålla sig runt och i vår trädgård och på våra betesmarker som ligger nära huset. Men då blev hon hysterisk och tyckte INTE vi skulle ha dom i trädgården för det blir så mkt skit på gräsmattan och vi har ju faktiskt barn.... Jag vet inte, kan ingenting själv och inte hon heller för den delen.

Så vad säger ni?

taccotad

• Skåne
SV: Hur långt iväg beger sig hönsen? Hönsskit på gräsmatta
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 10:35 »
Nu såg jag att jag nog lagt denna under fel rubrik...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 10:48 »
Jag tror att det beror på hur omgivningarna ser ut. Mina brahmor bodde tidigare i en gammal ombyggd hundgård ganska nära huset. Då tillbringade de gärna mycket tid på och runt vår kökstrappa, vid barnens gungor osv. När syrran tog Blommehönsen med sig när hon flyttade så fick brahmorna flytta till hönsgården. Visst kommer de fortfarande in på innergården, men inte alls på samma sätt som förut. Jag tror att de håller sig mer runt de stället där de sover på natten och blir utfodrade, så på så sätt kan du styra dem lite var du vill ha dem! Men räkna inte med det, för de kan ju bli mest förtjusta i den plats du inte vill att de ska vara på!

Hönsskit har man väl inte dött av!  ;D Förutom i Asien!  :'(
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 14 aug-08 kl 11:12 »
Våra springer runt i hela trädgården och visst blir det lite skit här och där, men inte så det stör tycker jag. När de sen regnar och man klipper gräset så sprids det ju ut och gör att gräsmattan växer så det knakar!

Det är värre när de samlas på förstubron, som när det regnar och de hellre går dit än till hönshuset, då kan det se lite otrevligt ut.

Jag upplever det som att olika raser går olika långt. Våra fega australorper, och i viss mån sussexarna, går inte alls långt från sitt trygga hönshus medan de vita leghornen och blommehönsen har hela trädgården och en bit av skogen som sitt revir. Plymouth rockarna är lite där emellan. De gamla Lohmannhönorna (de andra är kycklingar sen i våras) anser att hela trädgården, skogen och komposten bakom lagården är deras, men för att vara ifred har de mutat in vedbacken och en bit bort åt uppfartsvägen som sitt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

taccotad

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 11:17 »
Jag tror att det beror på hur omgivningarna ser ut. Mina brahmor bodde tidigare i en gammal ombyggd hundgård ganska nära huset. Då tillbringade de gärna mycket tid på och runt vår kökstrappa, vid barnens gungor osv. När syrran tog Blommehönsen med sig när hon flyttade så fick brahmorna flytta till hönsgården. Visst kommer de fortfarande in på innergården, men inte alls på samma sätt som förut. Jag tror att de håller sig mer runt de stället där de sover på natten och blir utfodrade, så på så sätt kan du styra dem lite var du vill ha dem! Men räkna inte med det, för de kan ju bli mest förtjusta i den plats du inte vill att de ska vara på!

Hönsskit har man väl inte dött av!  ;D Förutom i Asien!  :'(

Då var det lite som jag trodde. Att dom håller sig i närheten av att bo och där de blir utfodrade! Men som sagt, man vet ju aldrig ;)
Min tanke är att inreda nuvarande foderkammaren + att göra en rastgård utanför, där är det tänkt att dom ska hålla till på vintern. Vara inne och ev gå ut om dom vill. Detta område ligger nära vår grusväg, är inte så väldigt trafikerad men vill såklart helst undvika att dom är där ute.
Framåt våren har jag tänkt flytta upp dom i en av hagarna där vi har ett utedass som ska byggas om till ett litet hönshus + en stor rastgård men tanken är att de ska få gå lösa mestadels av tiden men utfodras inne och vara inne om nätterna. Denna sommarbostad ligger upp i en björkbacke inne i hagen, sen kommer trädgården och själva gården + en annan hage.  Så det ligger lite mer avskiljt men på "rätt" sida gården.

Nej hönsskit är jag inte särskilt orolig för, var mest min mamma som hittar faror i allt.

taccotad

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 11:19 »
Då ska vi kika på raser som håller sig nära. Är som sagt ingen större panik OM de ger sig iväg men det är bra om de håller sig i närheten.

Det här är så himla kul tycker jag. Längtar till vi har byggt klart allt så vi kan ta hem ett gäng hönor och nån tupp!!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 14 aug-08 kl 11:28 »
Detta område ligger nära vår grusväg, är inte så väldigt trafikerad men vill såklart helst undvika att dom är där ute.

Nej hönsskit är jag inte särskilt orolig för, var mest min mamma som hittar faror i allt.

Perfekt! Gör som jag, använd hönsen som vägbulor!  ;D Vissa av mina grannar kör skiiitfort och det går en väg på baksidan av vår gård, som delar upp själva driftsbyggnaderna på gården. Eftersom de numera vet att det KAN befinna sig fjäderfän på vägen (höns, pärlhöns och påfåglar) så måste de ju sakta ner, vilket är skönt med tanke på att jag har tre småbarn. Kalla fakta: hellre att en höna stryker med än barnen!  >:(  :P
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

taccotad

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 aug-08 kl 18:16 »
Ja det är ju ingen dum idé ;D Skulle hönorna virra sig ut på vår lilla grusväg så lär folk märka det. De som bor här in på vägen kör rätt sakta men postbil, sopbil mm drar på rätt bra.

Vi har ett barn och fler lär väl komma, som du säger så får hellre en höna blir överkörd än ett av barnen. Men man kan ju hoppas att folk har lite vett i skallen så dom kör sakta.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 aug-08 kl 18:21 »
Det händer ibland att hönsen går över järnvägen,(vid tomtgräns) men ingen har förolyckats.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #9 skrivet: 15 aug-08 kl 13:55 »
Perfekt! Gör som jag, använd hönsen som vägbulor!  ;D Vissa av mina grannar kör skiiitfort och det går en väg på baksidan av vår gård, som delar upp själva driftsbyggnaderna på gården. Eftersom de numera vet att det KAN befinna sig fjäderfän på vägen (höns, pärlhöns och påfåglar) så måste de ju sakta ner, vilket är skönt med tanke på att jag har tre småbarn. Kalla fakta: hellre att en höna stryker med än barnen!  >:(  :P

Vår väg går genom gården och den stryker husknuten. Man går ut från bron och på vägen i princip. De få bilar som kör förbi (framförallt sommartid) kan köra ganska fort förbi. När hästarna var ständigt på rymmen kunde man höra hur en bil tvärbromsade för det var en 700 kg Nordsvensk betandes i diket med ändan på vägen (effektivt sätt att få reda på att de tagit sig ur hagen - igen). Numera kör de sakta för hönsen har ingen brådska över vägen direkt och tydligen så är det enligt bilisterna farligare att köra på en höna än ett barn för när vi hade bara barnen och deras saker ute så körde alla som tokar här förbi.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #10 skrivet: 15 aug-08 kl 15:21 »
Gör inte mitt misstag att släppa ut dem för tidigt utan låt hönsen vänja sig vid hönsus och rastgård. :-[

Revir är nästan hela trädgården. Var orolig för vägen men dit har de en nu inte gåt. Tyvärr kan jag bara ha dem lösa när jag är där och övervakar annars tar höken eller andra rovdjur dem :-\

Jag tar vattenslangen med sprut munstycke och gå runt där jag absolut inte vill ha höns bajs och skjuter prick på plutarna så att de löses upp. Det har varit mindre hönsbajs en jag trodde det skulle bli. Har dvärgar

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 15 aug-08 kl 22:13 »
Jag går runt med en hink och barnspade och plockar upp på gräsmattan. :-[ Mina hönor håller sig på tomten och går över vägen till grannen mitt emot. Han har bjudit in dem och bett så mycket om ursäkt för han satt upp stängsel men lämnade för säkerhetsskull en två dm glipa så hönsen kommer in.  :D Annars går de inte till grannar, tack och lov.

För ett par år sedan gav de sig av på höstkanten och gick vida om kring. När jag sen nackade tuppen så höll de sig hemma. Det var den tuppen som lockade iväg dem! En sån tupp har jag inte haft sen dess.
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 08:14 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 15 aug-08 kl 23:15 »
Precis så gör/gjorde jag ett tag också, hink och spade alltså, fast jag hade en liten barnkratta istället, lättare att få med sig skiten från gräsmattan med.

Fast efter ett tag gav jag upp...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Anso1971

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 16 aug-08 kl 19:08 »
Mina höns håller sig mestadels på tomten, ibland har de gått lite längre. Men våra närmaste grannar på andra sidan byvägen har själva haft höns tidigare och tycker bara det är trevligt med besök ibland. Det enda negativa med detta är väl att de korsar byvägen och kan ju i värsta fall bli överkörda, men det är som tur är inte så många som kör förbi.

Visst blir det lite skitigt på gräsmattan men gräsmattan blir ju grön och fin. Det har blivit en vana för oss att sätta på skor när vi ska ut.

Min tupp har spatserat bort till en annan granne vid ett tillfälle. Då måste han ha promenerat efter byvägen ca 100 meter. Vi visste ingenting, vi hann inte sakna honom. Det var grannarna som någon dag senare berättade att de fått oväntat besök när de var ute på gården. Inga sura miner där heller. Deras katter springer ju och pinkar i vårt uthus och skiter i vår sandlåda så då kan väl vår tupp få skita lite hos dem  ;D

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 16 aug-08 kl 19:50 »
Bara för att jag skrev att mina hönor håller sig på gräsmattan så var de tvungna att gå och hälsa på grannen i dag... Och det är rätt långt, de får gå nerför en brant backe, uppför en lika brant backe och genom en kohage... Undra vad som var sååååå lockande?

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #15 skrivet: 22 aug-08 kl 22:59 »
Min erfarenhet är att det beror helt och hållet på tuppen kynne, även innom samma ras. Bland min Hedemora har de flest tuppar hållit sina hönor på ena sidan av huset där de uppehållit sig hela sommaren och det har först varit på hösten när jag haft stora gäng med "tonåringar" som dessa dragit iväg på lite egna strövtåg, men fortfarande inte på några längre turer än drygt 50 meter kanske.

Men några gånger har jag haft tuppar som dragit med hela gänget runt hela huset, igenom alla rabatter osv men fortfarande har de rört sig innom synhåll från huset. En radie på kanske 30-40 meter ut från hönshuset.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser