Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel ? Vad tror ni?  (läst 841 gånger)

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
Inavel ? Vad tror ni?
« skrivet: 29 jul-08 kl 00:55 »
I min första kull som jag fick i våras så kläcktes alla ägg, men hönan hade hittat ett gömsle utomhus och det var 5-6 minusgrader en del nätter, efter  5 veckor så dog den första kycklingen och inom 2 veckor så har fyra dött, nu finns det alltså bara 2 kvar varav den ena är inte en av hennes egna ägg, så den kan man bortse ifrån, den andra en fönixhöna har en väldigt vanskapt näbb, den övre delen är kortare och sned. men hon e ju den enda som har överlevt av de 5 fönixarna. Till saken hör oxå att de inte kläcktes förrän på den 28:e dagen!!! Ja de var ju kallt. :-\

Men är detta inavel eller beor de på kylan eller är det ngt annat ?

Jag ska iaf ta bort en av de två tupparna som hon ev kan vara närbesläktad med.
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Inavel ? Vad tror ni?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 06:59 »
Kycklingägg är väldigt känsliga (ibland) för temperaturskillnader så visst, det är mycket mer troligt att du fick fram klena kycklingar pga fel temp än att det skulle vara inaval det beror på. Höns är väldigt motståndskraftiga mot inavelsdefekter.
Var det ganska kallt när kycklingarna hade kommit ut också, så kan de kommit bort från mamman för långa stunder och blivit för kalla, det är väldigt olika hur noggranna hönsorna är på att hålla rätt på sina små.

Kort sagt kycklingar dör så lätt, av så många saker och det behövs så lite vissa gånger för att något ska gå snett att man blir aldeles förvånad att det går bra för det mesta.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Inavel ? Vad tror ni?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-08 kl 11:25 »
Ja, jag hoppas ju att det beror på temperaturen och inte inavel, och ja de var kallt när de kläcktes oxå, men då tog jag in dem i stallet. Mina stackars hönsor dom är rädd om sina små och vaktar dom med hökens öga. MEn en annan höna hon hade fått nog av de små när de var 1 månad gammal så då promenerade hon bara ifrån dem och slog följe med tuppen ist. Så de kan va ibland, men de klarar sig bra. /P
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser