Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Para dvärgget med normalstor bock?  (läst 1551 gånger)

Alore

• Gäst
Para dvärgget med normalstor bock?
« skrivet: 11 jul-08 kl 12:41 »
Kan man använda en "normalstor" bock som pappa till killingar på en dvärgget, eller blir det problem med storleken på killingen då?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Para dvärgget med normalstor bock?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-08 kl 15:21 »
Problemet blir nog värre med avkomman om den säljs och sen blir vandringspokal på Blocket när nya ägaren tröttnat. Blandrasgetter varkar ha väldigt låg status hos folk. Bättre då att ha is i magen och försöka ordna så att hon får träffa en dvärgbock istället.

Lycka till.

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jul-08 kl 17:25 »
Ja, det får vi ju göra vårt allra bästa för att förhindra och vara väldigt noga med vem som köper. Vi har dock inga större planer på att sälja killingen egentligen, tanken är att den ska bli sällskap eller mat (fy vad hemskt det låter), men jag förstår att det kan vara ett problem... Dock är det inte det att det inte finns någon dvärgbock, utan att vi har fått erbjudande om att köpa en himla fin angorabock.  :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 11 jul-08 kl 21:55 »
Jo, självklart gör man ju sitt bästa. Men ibland blir det fel om några år. Människor flyttar, separerar och får för sig att skaffa allergiska partners......ja gud vet vad  ::) Jag brukar säga att, om det blir några problem så får dom komma tillbaka till mig.

Men ska man behålla själv i stallet eller i frysen så slipper man ju allt det där  :)

Alore

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jul-08 kl 22:52 »
Jo, det är klart. Man kan ju inte ens styra sitt eget liv, än mindre andras... Låter bra att dina sålda djur får komma tillbaka - så vill jag också ha det om jag har möjlighet om/när det blir dags!

Men då blir det kanske till att åka norrut och hämta en angorapojke någon dag framöver. Hihi.  ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 12 jul-08 kl 00:29 »
Ska du spinna sen?

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jul-08 kl 09:14 »
Är det inte risk för problem med själva födandet om mamman är liten och pappan stor - killingen borde väl kunna vara större än en normal dvärgkilling?

En tanke bara - någon annan vet säkert hur det ligger till.

harstorp4.se

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jul-08 kl 20:21 »
Är det inte risk för problem med själva födandet om mamman är liten och pappan stor - killingen borde väl kunna vara större än en normal dvärgkilling?

En tanke bara - någon annan vet säkert hur det ligger till.

jag har inte försökt och vet ej, men hade vi inte en tråd om detta nån gång (eller var det hos kaninerna)? Det är ju iaf inte nåt problem hos hundar, hästar eller kaniner -att hanen är större: kan det vara problem hos get ?

Alore

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-08 kl 21:34 »
Jo, det var problem vid födseln jag också tänkte på... Jag har försökt leta reda på info, men det verkar lite snålt med det.

Gruff - Japp, det är tanken! :) Sitter just nu och lär mig spinna på slända med några kilo "fulull" som jag fått billigt av bekanta som har köttfår. Himla roligt - och svårt.

Alore

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jul-08 kl 14:59 »
Som jag skrev högre upp i tråden handlar det inte om att vi inte hittat rätt bock, vi har tre (dvärg)bockar att välja mellan om vi skulle vilja. .

Nu köpte vi inte angorabocken iaf, det kändes helt enkelt inte rätt. Så vi får se vad som händer :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

85 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser