Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MV-fråga  (läst 958 gånger)

bacillen

MV-fråga
« skrivet: 06 jul-08 kl 23:08 »
Det finns säkert massor av trådar med svar, men jag provar så här iaf  ;) Mycket tacksam för svar!

Om man köper får från en besättning som var MV-fria med intyg när de köptes in till de jag nu köper av. Är de fria nu? Får de MV-fri status nu hos mig?

Om inte, hur gör jag för att få MVIII-status på dem?
Nobody puts baby in a corner

Rydberg

• Hagby Gård
SV: MV-fråga
« Svar #1 skrivet: 07 jul-08 kl 00:39 »
Har du inga får innan, så tar du över Mv-statusen som säljaren har.
Har du redan djur som inte är testade eller har Mv så är det ett dumt köp.
Slaktade ut mina i höstas:(

Camillur

« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 07:33 »
Jag köpte MV3 får i höstas och de har nu "tillfällig MV3-status". Om jag ska sälja något av mina lamm så kan jag få ett tillfälligt intyg av djurhälsovården. Först när man har haft sin besättning i ett år kan man ta prover och (förhoppningsvis) få egen MV3-status. Vi ska ta prover till hösten.

Kontakta djurhälsovården och anmäl din besättning redan nu så hjälper de dig att hålla koll på när det är dags för provtagning.
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 07 jul-08 kl 15:41 »
Jag köpte mina får från en M3-besättning och fick ta prover på samtliga vuxna tackor (ett par månader efter jag köpt dem). Alla var fria och då fick min besättning också M3-status. Ring fårhälsovården och fråga så får du klart besked.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 16:10 »
De brukar väl kräva ett visst antal över 2 år, som går att testa först? Eller är de reglerna ändrade? För ungdjur går ju inte att testa med säkert resultat.
Oavsett, så måste man ju själv genomgå ett test innan man får sin status. Men allt detta får man ju besked om när man kontaktar fårhälsovården.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 16:11 »
Om man kan bevisa att de inköpta djuren har m3 status och är nyligen testade samt kommer till obetad mark där inga andra djur gått inom ett år kan man tydligen få en "tillfällig" m3 status vid första testet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 19:51 »
När vi skaffade får -06 hade vi sex tackor med lamm och av dem var en född -03 och resten -05. Åldern kanske spelar större roll om man inte har någon MV-status alls och börjar från noll? Våra tackor kom ju med M3-status.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bacillen

« Svar #7 skrivet: 08 jul-08 kl 00:37 »
Tack för svaren!
Ska ringa och kolla upp vad som kan gälla för just det här gänget.
Nobody puts baby in a corner

Dela detta:

* Inloggade just nu

27 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser