Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajsbräda!  (läst 3050 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Bajsbräda!
« skrivet: 31 jul-08 kl 07:33 »
Nån som kan visa hur en bajsbräda under sittpinnar ser ut  ???
Hur gör ni för att "tömma" den på lättast sätt? Hur ofta?

Strajder

• Aspegården
SV: Bajsbräda!
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 08:46 »
Vi har en enkel skiva av formplyfa (hård och blank yta) som vi dagligen tar en stooor spackelspade (köpt på Biltema) och skrapar ner i en skyffel och bär ut.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-08 kl 08:48 »
Jag gör på samma vis.
Man kan stö lite stalosan eller kalk på brädan.
Jag lägger även på lite spån.
Formplyfan är toppan.
Hedemorahöns

hustigern

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 09:26 »
Jag har satt vaxduk på min skiva under sittpinnen så att det går att ta ett tag med en gammal diskborste och vatten för att göra ren den ordentligt. Skrapar med kattlådespade i plast dagligen.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #4 skrivet: 31 jul-08 kl 11:03 »
Är det alltså bara en rak skiva som man sätter fast i väggen under sittpinnarna? Har jag fattat rätt då? Bild någon?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 31 jul-08 kl 14:41 »
Vår bajsbräda är också av sån där formplyfa (sån man har när man gjuter betong) och vi har gjort kanter på den bak och på sidorna (som ett bakbord), vi strör lite spån på vår så inte skiten ska fastna så lätt. Skivan är löstagbar, ligger på en kant som sitter fast i väggen så man kan ta ut hela skivan och skura av den. Den blir lätt ren när den är byggd av det materialet.

Fotot är på vår gamla bajsbräda som var av vitmålad plywood, ovanpå sitter det nät så inte hönorna ska gå runt i skiten. Vår nya har högre kant för här var det lite väl tätt mellan nätet och botten, svårt att komma åt med skrapan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 31 jul-08 kl 19:50 »
Jag har inget galler ovanpå, använder istället en sådan här 60 cm bred bredspackel med stålblad (40:-).

för att skrapa av varje dag.

Andra alternativ som kan fungera bra är en torvfylld låda med galler ovanpå som man tömmer sällan. Föredrar dock att få ut skiten...

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser