Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning  (läst 1078 gånger)

Elice

Betäckning
« skrivet: 29 jul-08 kl 22:03 »
Hej, har lite frågor om uppfödning/betäckning av afrikanska dvärggetter

1- När bör man betäcka geten första gången?

2- Kan hon bli för gammal för att bli betäckt första gången? (som med kaniner t.ex.)

3- Måste jag köpa en bock också (har två flickor redan) eller kan man seminera?

tacksam för svar :)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: Betäckning
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 09:38 »

3- förmodligen
när jag var i frankrike fick vi veta att dom gjorde tester med insemination av getter -uppenbarligen funkar det mycket sämre än med kor (där det är ganska vanligt idag). Jag tror inte heller att du kan kommer över getsperma för att ingen här i sverige inseminera.

Du kanske kan skicka iväg dina flickor till betäckning, det kunde gå att hitta.

Men en bra getabock är faktiskt en tillgång, det kan du fråga alla här   :)  getabockar är mycket vackra, modigare och självsäkrare än getterna, lugnar hela flocken, och en stor, gammal getabock ska ge viss skydd mot rovdjur.

1+2 ska någon med dvärggetter svara på, även om det kanske är ingen skillnad mot lantrasgetter.
(jag betäcka mina lantrasgetter när dom blir 7 månader, så att dom är ett år gammal när dom killar för första gången)

Alore

• Gäst
SV: Betäckning
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 10:59 »
Det torde vara lagom att geten killar när hon är över ett år första gången. Vad gäller övre åldersgräns har jag inte sett någon forskning, men jag skulle inte chansa eftersom bäckenet på många andra däggdjur stelnar i position över en viss ålder. På ren magkänsla skulle jag inte para en dvärgget som inte killat vid tre års ålder. Det funkar säkert bra för många, men runt den åldern tror jag att riskerna börjar bli överhängande för att något ska gå fel vid förlossningen. Men det är bara personliga reflektioner!

Kolla med dina getters uppfödare och se om hen vet någon som har en bock som kan lånas ut, eller om dina getter får komma till honom. Så hade jag tänkt göra i höst. Tänk bara på att det kan vara klurigt om du, men inte bockägaren, har CAE-status. Eller tvärtom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser