Jag har lampa av flera orsaker. Dels för ljuset, men inte bara för att hönorna skall fortsätta värpa även vintertid utan, för att de skall få en längre tid under dagen att vara vakna på då de äter, putsar, o.s.v. Jag har också sett att om jag har en svag lampa även nattetid (dvs dygnet runt) så styr fortfarande det naturliga dagsljuset det mesta av hönans äggläggande och hon tar sina viloperioder när hon behöver. Det innebär att jag har en jämnare äggproduktion under hela året, utan toppar och lågperioder. Har nån gång räknat på att med "mitt sätt" värper mina hönor i snitt ett ägg var tredje dag med viss ökning under våren. Kanske är det därför de fortsätter att värpa långt upp i hög ålder.
Det är också för min egen del som jag vill ha ljus hos hönorna hela dygnet. Jag vill kunna komma och titta till dem lite senare på kvällen utan att behöva tända lampan och störa dem med den plötsliga ljusexplosion det innebär, plus att om nån höna hoppar ner från pinnen under natten så ser hon bättre var hon skall hoppa för att inte skada sig.