Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns lösa i trädgården  (läst 5718 gånger)

mariapia

Höns lösa i trädgården
« skrivet: 17 jul-08 kl 23:13 »
Hejhej!
Jag är helt ny, både på detta med höns och på forumet. Jag har funderat ett tag på att skaffa mig några hönor. Vi har en stor tomt ute på landet och det skulle ju vara helmysigt med några hönor och en tupp som pickade runt. Min fråga är: måste man ha någon form av inhägnad eller kan de gå lösa på tomten? Självklart ska de ha ett hönshus, men ska man ha en "utehage" till dem också? Vad tycker ni?

Sen undrar jag också om ni tycker att någon särskild ras är bättre än någon annan för nybörjare? Vi vill ha ägg såklart, och gärna lite kycklingar då och då så de bör väl vara lite halvbra på att ruva och ta hand om kyckligarna. Tycker ölandshönorna är fina, men vet egentligen ingenting om vare sig dem eller andra hönsraser.

Tack på förhand!

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Höns lösa i trädgården
« Svar #1 skrivet: 17 jul-08 kl 23:23 »
Huruvida hönsen kan gå lösa eller i en inhägnad hönsgård beror dels på rovdjurstrycket och dels på grannsämjan. De bryr sig inte om tomtgränser.

Vill man att hönsen skall ruva finns det inte många raser som är bättre än dvärgkochin.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jul-08 kl 23:25 »
Jag har en utegård men den används aldrig, mina höns går fritt på tomten från morgon till kväll. Så jag tycker inte att det är nödvändigt med en utegård !
Jag har Hedemorahöns och tycker dom är mycket trevliga. Sen så gillar jag Sussex väldigt mycket också !

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jul-08 kl 23:28 »
Dvärgkochin är en bra nybörjarhöna, de är lugna och blir lätt tama, ruvar hemskt gärna.

Jag har mina lösa i min radhusträdgård under tillsyn, de flaxar aldrig i väg - någon enstaka gång kan de trycka sig inunder staketet in till grannen men de är lätta att fösa tillbaka. Jag kan tänka mig att de lätt blir offer för rovdjur dock.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 17 jul-08 kl 23:29 »
Våra hönor går ute i trädgården när vi är hemma men är vi borta över dagen stänger vi in dem i hönsgården. Just för den skulle rekommenderar jag en liten hönsgård, till att ha de gånger man inte är hemma. Det har hänt att vi varit borta några timmar utan att stänga in hönorna (för att de helt enkelt illvägrat) och jag har suttit som på nålar hela tiden, tänk om det kommer en räv eller duvhök eller galen jakthund precis just då...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jul-08 kl 23:32 »
Jag glömde ju att säga att jag har tre dvärghkochin också. Jättecharmiga allesammans !

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jul-08 kl 00:12 »
mina gaar ute i traedgarden utom naer jag har nya groensaker paa gaang i landet foer dom gaar dit o krafsar upp det jag precis har planterat! grr!
nya groensaker, spaeda groensaker=hoensen i hoensgaarden,
stora groensaker= hoensen ute paa fritt bete

eller saa saetter man staket runt tradegaardslandet,,

hoensen funkar fritt gaandes med hundar o katter o faar,,
men dom snor mina vita duvors froen saa jag maaste utfodra dom hoegt upp :)

mariapia

« Svar #7 skrivet: 18 jul-08 kl 09:48 »
Tack för alla svar!
Har beställt ett par hönsböcker. Nästa sommar blir det nog dags att bygga hönshus.
Ha det gott alla!

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #8 skrivet: 07 aug-08 kl 21:41 »
Mina får gå fritt när jag är hemma och har tid att vara i trädgården annars har jag dem i en hönsgård.
Jag köpte en waendot familj med en höna och en tupp samt 7 kycklingar i dag har jag hönan och 2 kycklingar kvar tuppen dog oförklarligt resten har katter, rovfåglar och troligen mård tagit.  :-\
Det har varit nära att jag har givigt upp.

Jag har blandat lite olika hönor för att jag tyckte de var vackra eller intressanta.  :D

rina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 aug-08 kl 22:20 »
Skaffa en riktig hönsgård annars blir du olycklig om räven eller höken kommer det är allt för många som ringer denna tid för dom mist så fina djur för räv och hök...det är så snabbt mista dom !!
Sen kan man givetvis ha dom fritt ute och det är jättemysigt men under uppsikt här är hela gården full av ungdjur och äldre djur men dom vaktar jag dom eller hundarna ligger ute.
Det finns många trevliga raser men jag tycker ju dvärg cochin är en bra nybörjar ras lugna och trevliga blir lätt tama och är goda värpare som ruvar fram kycklingar bra....och dom finns ju i många färger Lycka till !! :)

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 08 aug-08 kl 00:32 »
Man ska helt klart ha en hönsgård. Det finns gott om argument som nämnts, ffa är det väldigt fiffigt när räven eller duvhöken upptäckt den fina maten. Då är det till att hålla dom inne ett tag (någon månad)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 08 aug-08 kl 07:53 »
Vi har haft på hälsning av både duvhök och räv.
Turligt nog har vi varit hemma,
 så jag har hunnit att rädda hönsen.
En del av  mina för gå lösa då jag är hemma
Tre går alltid lösa.
I, men igår morse då jag hade skjutsat
grabben till bussen,
såg jag en bamse rovfågel en bit bort från oss.
Nu får  det bli hönsgården för alla.
Hedemorahöns

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #12 skrivet: 08 aug-08 kl 10:39 »
Vi har både räv och hök i krokarna och därmed en rejäl hönsgård där de får vara om vi är borta. Oftast är någon (och hunden) hemma och då får de skrota runt fritt - och då trivs dom verkligen!  :)

De går heller inga längre sträckor utan håller sig oftast på tomten som i och för sig är ganska stor. Kommer bra överens med både hundar och katter.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 08 aug-08 kl 13:40 »
Ja angående hönsraser så är ju kockin väldigt populär. Vill du ha ägg verkar det som om dvärgkochin snarare drar fram kycklingar än att värpa. Hedemoran är också väldigt populär och ruvar lite mer lagom vad jag förstår. Sen kan du ju välja en mer ovanlig ras som behöver skyddas, tex Öländsk dvärg eller Gammelsvensk dvärg. Tänk i så fall på att köpa djur med genbanksintyg så du kan skaffa genbank sen. Läs mer på www.kackel.se

Även jag tycker att en hönsgård kan vara bra att ha för somliga tillfällen även om det bästa är om hönsgården kan stå öppen så mycket som möjligt.
« Senast ändrad: 08 aug-08 kl 13:42 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #14 skrivet: 09 aug-08 kl 11:53 »
Mina höns går lösa varje dag, men jag har en hönsgård till nya höns eller kycklingar med mamma. jag tar alltid in dem på nätterna, eftersom vi har mycket räv här. Jag tycker det är jättemysigt när hönsen går runt i trädgården och picker. De är alltid med när jag rensar ogräs och vill ha sig en smakbit på maskarna som grävs upp!
Lycka till!
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 09 aug-08 kl 13:02 »
Hur många jobbar utanför hemmet ???
Slut på friheten.
På tisdag börjar jag jobbet igen, efter fyra veckors semester.
Då får pullorna vackert hålla sig i sina gårdar.
Hedemorahöns

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #16 skrivet: 09 aug-08 kl 13:21 »
Jag är ledig en vecka till men tack och lov bor vi granne med svärföräldrarna så då har hönsen lite tillsyn i alla fall. Då får de vara i hönsgården på förmiddagen och sen ute skrutta på eftermiddagen. :D
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #17 skrivet: 09 aug-08 kl 17:13 »
Jag har tur, som jobbar många timmar (10) på en gång och därför får många lediga dagar. Här är  någon nästan alltid hemma och till hösten tänkte jag bara jobba 62.5%, för att få vara hemma med min lilla, Siri 14 mån.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser