Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan jag göra elstängsel mot sniglar?  (läst 2602 gånger)

Naturliv

• Södermanland
Hur kan jag göra elstängsel mot sniglar?
« skrivet: 16 aug-08 kl 13:47 »
Jag håller på att såga till odlingslådor av gamla brädor inför nästa års odling. Jag funderar på att göra ett elstängsel i miniatyr för att hålla sniglarna borta. De kostar ju runt 500 kronor per 10 meter att köpa färdigt så det borde vara billigare att fixa själv. Har någon en idé om hur? Måste man ha en runt varje låda eller räcker det att rama in området? Drabbas andra djur?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Tapio

• Västergötland
SV: Hur kan jag göra elstängsel mot sniglar?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 16:07 »
Halaj!

Börja med att få tag på en 12 eller 24 volt likströmstransformator.
Sen är det väl bara att dra tråd. Koppar blir bra.
Jag kan inte se att andra djur drabbas, utom möjligen vinbergssnäckorna.

//T

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 11:19 »
Hej!

Jag spikade fast rostfri tråd (Biltema) på ca 3 cm avstånd från varann, runt min "försökslåda", anslöt 24 V likström till dessa. Ingen isolering mot bräderna, bara trådarna. Fungerade utmärkt. Vet inte om 12 eller 24 V eller likström växelström är bättre än den andra.

Edgar

sofiaho

« Svar #3 skrivet: 18 aug-08 kl 12:45 »
Vart får man tag i en likströmstransformator och vad kostar de??
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-08 kl 13:05 »
Halaj!

Jag skulle nog kolla på närmaste loppis. Köp vilken elpryttel som helst som har en lämplig transformator. Släng elprytteln och ta vara på transformatorn. Det är alltså den där svarta, tunga klumpen som man stoppar i vägguttaget. Den som sitter och drar ström och blir varm fast du inte använder elprytteln.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser