Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raps på mossjord  (läst 3356 gånger)

Laew

• Jag är en miljö medveten fritidsbonde.
    • Småland
    • barkhult.nu
Raps på mossjord
« skrivet: 05 aug-08 kl 17:29 »
Hej jag skulle vilja veta om det är lämpligt att odla raps på mossjordar? Om det går så undrar jag om det även går att göra det ekologiskt.???
Gårds butiks ägare, Lantbrukare och NC-operatör

Filip Skräplund

SV: Raps på mossjord
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 02:54 »
Har odlat höstryps på mossodlingar under 70-talet, det gick oftast bra utom när det vid ett tillfälle utvintrade.
Förfruktvärdet är också mycket gott, det blev en gång kanonskörd av höstråg efter rybsen, just på mulljord.
Men då var PK-gödseln relativt billig och sprutning normalt nödvändig om man ville få en skörd att tala om.
Jag tror det är svårt att odla rapsväxter på ekologiskt vis med tanke på skadeinsekter och växtsjukdomar,
såvida det inte kommit någorlunda resistenta sorter på senare tid.
« Senast ändrad: 08 aug-08 kl 03:38 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 23 aug-08 kl 23:00 »
Hej!
Det är olämpligt att odla någonting på mossjordar som kräver plöjning. Jorden oxiderar och frigör koldioxid. Du kan ha bete eller odla plöjningsfritt vilket kräver konstgödsel och herbicider.
MVH
Jan Lindgren

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 23:11 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 23:19 »
Hej!
I våras gick myndigheterna ut med en uppmaning att inte plöja mossjordar. Tittar du på gamla mossjordar kan du ofta se att jorden sjunkit. Den har oxiderat bort. På en del ställen har den sjunkit så mycket att det blivit för fuktigt för odling.
MVH
Jan Lindgren

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 24 aug-08 kl 10:49 »
Hej!
Det är olämpligt att odla någonting på mossjordar som kräver plöjning. Jorden oxiderar och frigör koldioxid. Du kan ha bete eller odla plöjningsfritt vilket kräver konstgödsel och herbicider.
MVH
Jan Lindgren

Menar du jordbearbetning och bearbetningsfritt (no-till) snarare än (bara) plöjning och plöjningsfritt?

Känner du till sådan odling i Sverige?

Känner du till organic no-till? Där använder man inte konstgödsel och herbicider. Men jag är tveksam om man klarar hela rotationen på det viset. Jag har mest info från Rodale ( http://www.rodaleinstitute.org/no-till_revolution ) om detta. De har bara delar av rotationen utan jordbearbetning. Valet av täckgröda blir också begränsat till ettåriga växter, främst spannmål. Täckgrödan rullas ned ungefär vid axgång och kommer då inte igen. Sen planterar man i den liggande halmen. Jag känner dock inte till någon sådan odling i Sverige.

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 24 aug-08 kl 20:38 »
Hej!
Jag känner inte till någon plöjningsfri odling i Sverige. Det finns en bra artikel i Scientific American juli 2008 sid 50 - 57. Tyvärr ligger inte deras artiklar på nätet så du får besöka biblioteket. USA uppges ha 62 528 000 acres plöjningsfri odling. Argentina 45 144 000, Brasilien 58 317 000, Canada 30 943 000 och Australien 22 239 000. Alla grödor går inte att odla no-till men nog borde vi försöka i Sverige också. Man skulle kunna tänka sig införa ett krav att odla no-till på mossjordar för att få EUbidrag. Det finns så många tvärvillkor att det kan införas ett till.
MVH
Jan Lindgren

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser