Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blind av ögonsalva?  (läst 7233 gånger)

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
Blind av ögonsalva?
« skrivet: 10 aug-08 kl 18:46 »
Vi var ute för exakt samma sak. Köpte våra unga höns den 12 juni och ca tre veckor senare blev tuppen sjuk. Han såg bättre ut på dag två och tre, men fjärde dagen så valde vi att ta bort honom för då varken åt eller drack han. Han låg bara och flämtade. Vi har det precis som du Lollo F och våra höns får daglig utevistelse och varierad kost och ändå blev det så här. Inga andra höns blev smittade.
Nu har vi råkat ut för samma sak! Denna gång är det två av tre nyinköpta kycklingar som blivit sjuka. De har inte träffat mina "gamla" höns. En av dem mår sämst, men båda äter och dricker. De nyser och har kladdiga ögon. Den som mår sämst, Carola äter och dricker, men det verkar som hon ser dåligt. Jag tolkar det som om det är ögonsalvan som gör det, men oroar mig för att ögoninflammationen gett bestånde med. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
noviform
« Svar #1 skrivet: 10 aug-08 kl 19:50 »
Den här säljaren har dock smittan har hon själv sagt.
Men vad jag skulle vilja veta är om ögoninflammationen/salvan kan ge bestående men? Fick nämligen tipset av säljaren att köpa receptfri ögonsalva Noviform på apoteket, men den är ju inte för djur. Carola verkar bättre i ögonen på behandlingsdag 3, men ser som sagt ut som hon är blind. Hon går och pickar lite planlöst i spånet och sedan när hon hittar lite mat så äter hon glatt. Det ser faktiskt ut som om tuppen Eskil försöker hjälpa henne och leder henne till matskålen.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

LolloF

noviform
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 20:36 »
Det låter inte skoj, har inga råd men kan inte Noviformen göra så man ser suddigt när man använder den? Har för mig att jag såg dimmigt ett tag när jag använde ögonsalva av en annan sort. Tyckte dock att det lät lite sött att Eskil hjälper till och stöttar!
Vi har samma sak här med vår halta Ida, som går längs med väggarna och stöttar sig mot dem och när hon är ute går ofta kompisen Sofia bredvid och stöttar upp så hon inte haltar fullt så mycket :)
De tar hand om varandra! Vi har sagt att så länge Ida mår bra och inte blir utfryst så får hon bo kvar, men får hon ont eller de andra är dumma så får hon flyga vidare.

Hoppas att det inte kommer från uppfödaren för han hade många olika sorters hönor. Funderar på att låta ruvgriniga hönan Eva få ett ägg om ett par veckor och se om hon kan/vill ruva fram en kyckling till oss, så vi får en ny liten höna. Vågar man ta av någon annan ras, eller blir det en hack kyckling då?

Lycka till med dina sjuklingar Vercinos!

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
noviform
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 20:41 »
Nä, jag tycker inte kan stämma att man ser suddigt vid användning av ögonsalva. Kanske precis efter man har fått ögonsalvan, men inte flera timmar senare. Men det här är ju inte för djur. Finns det någon som har erfarenhet?
Lycka till själv LolloF!
« Senast ändrad: 10 aug-08 kl 20:49 av Vercinos »

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
Blind av ögonsalva?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 20:46 »
Gör ett nytt ämne, då jag önskar svar...
Har två 6-8 v gammla nyinköpta kycklingar, som drabbats av en förkylning. Jag behandlar dem med ögonsalvan Noviform (fick tips av säljaren att använda receptfri ögonsalva). Efter 3 dagars behandling, så ser ögonen bättre ut, men istället så beter en av dem, som om hon ser mycket dåligt, ev. blind. Hon går och pickar lite planlöst och när hon väl hittar något, så äter hon med god aptit. Den andra kycklingen jag behandlar med ögonsalva beter sig INTE så där. Är det någon som vet?
« Senast ändrad: 10 aug-08 kl 20:51 av Vercinos »

sallyomolly

• Gäst
noviform
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 21:43 »
Jag tror jag svarade fel människa angående det jag skrev innan. Men den senare skulle nog behöva säja till säljaren att skicka till sva för det låter inte alls bra.

Noviform är en ögonsalva man använder vid lätt irritation, har det inte blivit bättre inom tre dagar gör den ingen verkan. Det finns inget aktivt läkemedel i den utan den är bara desificerande.

Vill du ha nåt som hjälper får du nog ringa distriktvet. el kolla om du har chloromycetinsalva el droppar hemma.

Vissa läkemedel används till både djur och människor.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
Blind av ögonsalva?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 22:30 »
Noviform används av människor i en vecka 2xdagligen. Har besvären inte upphört då, ska man uppsöka läkare.
Jag har behandlat båda kycklingarna 2xdagligen, men anser att de är så pass bra att jag imorgon bara ger på kvällen. Kanske ser jag en förbättring, vad det gäller den ena kycklingens svårighet att se, redan då...

sallyomolly

• Gäst
SV: Blind av ögonsalva?
« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 11:33 »

Jag kan inte  låta bli att tänka på ILT....

Jag hade nog skickat en till SVA.

Mina har haft förkylning men inga rinnande ögon. Varför tar du inte kontakt med vet?

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #8 skrivet: 11 aug-08 kl 11:55 »
Jag har kontaktat vetrinär, när vår tupp blev sjuk i samma sjukdom. Både den döde tuppen och de nya kycklingarna kommer från samma säljare.
Vetrinären sa bara att man skulle avskilja dem (vilket jag har gjort) och hoppas på det bästa (vilket jag också gjort...). Vidare sade han att man behandlar bara stora besättningar och först om någon dött och denne har obducerats, för att kunna ta ställning till om det överhuvudtaget går att medicinera. Troligtvis är det ju ett virus och då biter ju inte antibiotika. Jag fortsätter med ögonsalva, men har inte gett något på morgonen för att se om hennes blindhet blir bättre.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-08 kl 09:22 »
Gör ett nytt ämne, då jag önskar svar...
Har två 6-8 v gammla nyinköpta kycklingar, som drabbats av en förkylning.  De nyser och har kladdiga ögon.
Både den döde tuppen och de nya kycklingarna kommer från samma säljare. 

Är de köpta från uppfödare i Kristianstads trakten, så skulle jag skicka in dem  till SVA för att få veta vad det är.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sally

« Svar #10 skrivet: 31 aug-08 kl 10:58 »
Varför Kristianstadstrakten???

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser