Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lagring av sättpotatis  (läst 5234 gånger)

amason

• Värmland
lagring av sättpotatis
« skrivet: 31 aug-08 kl 13:48 »
Jag skulle vilja veta bästa metoden för att lagra sättpotatis.

Jag fick 3 potatisar i våras,planterade och som nu ska plockas upp o lagras till sättpotatis nästa år. Jag är rädd om dom för dom är ganska speciella o jag har ingen aning om var jag ska få tag på fler eftersom jag inte vet vad det är för sort.

Det är ca 15st så det är inte så utrymmeskrävande. Jag har jordkällare men har aldrig lagrat potatis i den.

Kan man göra som med morötter o ha dom i sand eller gror dom bums då?

Tacksam för hjälp.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

ingvar2

• Gäst
SV: lagring av sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 31 aug-08 kl 14:10 »
Jordkällaren är ju ett utmärkt alternativ! Du ska försöka hålla dom runt 4 grader, då gror dom inte i förtid, att lägga dom i sand är inte nödvändigt, men kan ju vara en extra isolering sen i vinter om vi får rejält kallt, för dom får absolut inte frysa. Sen fram i Mars april kan du låta dom vakna genom att få lite varmare, och ljusare, bra groddar får du om det är lite ljusare och inte alltför varmt, är det mörkt och varmt så får du bara såna där långa vita stänglar, inte hela världen, men dom går ju bort när du sätter dom, och då får potatisen börja om, och det är lite onödigt...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: lagring av sättpotatis
« Svar #2 skrivet: 03 sep-08 kl 02:28 »
Det är lite tidigt ännu att ta upp potatis för lagring hela vintern. Är källaren varm nu är det inte så bra. Visserligen mår potatisen bäst av en tid med lite högre temperatur, innan den kalla långlagringen börjar. Men lagom är bäst. Källaren får gärna vara kring 10 grader nu, men inte gärna 15-20. Det beror sen även på hur snabbt den svalnar. Du kan ju t ex ha dörren öppen kalla nätter för att sänka temperaturen. Om inte det räcker kan det kanske vara bäst att ha dem i kylskåp ett tag innan källaren blivit kall.

Ett tips är att sola sättpotäterna efter skörden. Låt dem få några timmar eller dagar med solsken efter skörd, så håller de sig bättre.

Jag håller Ingvar2 om att behovet av sand är väsentligt överdrivet. För morötter kan det dock vara en vits om jordkällaren är relativt torr (dvs o morötterna torkar ut=skrumpnar). Då kan de hålla sig bättre i fuktig sand. Men potatis trivs med torrare lagring än morötter. Dock är det inte fel att förvara potatisarna i sand, men den bör då inte vattnas. Potatis trivs även med lite varmare lagring än morötter, men de brukar kunna samsas rätt bra vid några plusgrader.

Viss isolering kan även ges av en trälåda med lock. Men för att det ska vara nån större vits behöver där förvaras mer än 15 potatisar. Knölarna alstrar nämligen lite värme genom att de håller en viss ämnesomsättning i gång.

Jag brukar ta fram mina sättpotatisar för förgroning 2-3 veckor före sättning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser