Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   brunstig bock !  (läst 3166 gånger)

mor på landet

brunstig bock !
« skrivet: 30 aug-08 kl 10:50 »

Okej, vi fick hem en ny bock på ett halvår i onsdags som är brunstig.
Nu kommer det jobbiga.
Han lämnar inte våran bock som är cirka ett år äldre än honom ifred .Han verkar tro att det är en get men vi har inga getter  ???
Är det normalt att brunstiga bockar är på andra bockar.  Vi har kommit lindrigt undan eftersom våran första bock aldrig har brunstat här hemma , förmodligen för att han inte har några getter.
Men kommer den nya fortsätta såhär ?   Det är lugnt så länge de äter men direkt den mindre får för mkt fritid är han på vår större bock som inte försöker springa ifrån lr knuffa bort honom vilket inte ger några resultat.
Vi får helt enkelt sära på dem - inte så kul med tanke på att de var meningen att vår första bock skulle få en kompis.  :-\

Blir inte brunsten kanske lindrigare också i fortsättningen för att det inte finns några getter här ?

Alore

• Gäst
SV: brunstig bock !
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 13:03 »
Är det inte "bara" maktkamp då, om vem som ska vara högst i rang? Jag kan inget om bockar tyvärr, men det var en tanke iaf...

mor på landet

« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 14:16 »
Är det inte "bara" maktkamp då, om vem som ska vara högst i rang? Jag kan inget om bockar tyvärr, men det var en tanke iaf...

jag tänkte också på det först men nej,   :P

han är brunstig o verkar se våran bock som en get . Men åran bock är inte speciellt smickrad över de hela ^^

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 19:44 »
Det jag funderar på är om du inte skulle ta och kastrera den nya bocken....
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 30 aug-08 kl 19:52 »
Om ingen skadar den andre är det väl bara att låta dom vara. Hösten går över och vardagen infinner sig snart nog.

mor på landet

« Svar #5 skrivet: 31 aug-08 kl 10:16 »

Jo, ska nog bara vänta tills det hela lägger sig.
Vill helst inte kastrera om det blir några större problem,dom får helt enkelt vara  :)

Arne/norwegian

« Svar #6 skrivet: 02 sep-08 kl 15:40 »
 ;D

Dominans og kjønnsidentitet er et vanskelig og følsomt emne...

:-X

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 03:34 »
Jag tycker det låter ganska normalt.  Lite motion ibland kan kanske lugna ner den värsta yran.  De vill gärna gå på födosök ett par gånger om dagen, så varje promenad de får minskar stressen.  Blir det illa, så att gamling inte får vara ifred, så kan Du ju skilja dem ibland, exempelvis på natten.  Högsäsong för brunst i oktober, om det är lantras.  Så det brukar bedarra runt jul.  Jag anser att kastrering är djurplågeri.  De blir så ledsna.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 17:23 »
J Jag anser att kastrering är djurplågeri.  De blir så ledsna.

Ledsna? Jag har nog ett tiotal exempel där jag känner getägare som kastrerat sina bockar, och de har inte varit ledsna utan tvärt om blivit mycket behagligare i temprament (framförallt mot sina kompisar) och doft. Ledsna kanske när de har ont dagarna efter ingreppet men sen vet jag inte om jag håller med dig mer än dit Trollmor.....
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Goatgirl 1

• -
« Svar #9 skrivet: 12 sep-08 kl 17:30 »
Vår kastrerade bock är då inte ledsen..han var det dagen han blev kastrerad kanske dagen efter också, men sen blev han hur snäll som helst..och eftersom han blev mycket snällare och luktade mindre så blev han ju mycket mer klappad! Så han är då glad och mår hur bra som helst. Det är väl olika på olika bockar också, men jag tror inte att dom blir ledsna för att bli kastrerade. Det borde istället göra dom gladare, dom slipper tänka på att skaffa massa ungar, dom kan umgås normalt med sina kompisar och blir säkert med klappade eftersom många inte tycker om bocklukten.

komposten

« Svar #10 skrivet: 13 sep-08 kl 17:03 »
 :)Det går redan mycket bättre, våra två getter går numera tillsammans visst de är på varandra då och då men väldigt lugnt. De verkar trivas bra ihop, sover nära varandra. Promenader får de nästan dagligen. Alla är glada!! ;)

komposten

« Svar #11 skrivet: 13 sep-08 kl 17:04 »
Som ni kanske förstått är vi mor och dotter ; komposten och mor på landet, varav att det ibland blir svarat på den andres länk. :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 14 sep-08 kl 23:15 »
Som ni kanske förstått är vi mor och dotter ; komposten och mor på landet, varav att det ibland blir svarat på den andres länk. :)
Söt bock har Ni båda som illustration!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser